lagt inn 15. okt. 2019, 02:43 av Bjørn Enes
[
oppdatert 31. okt. 2019, 06:04
]
00:00 | Jeg er født i 1943, i Vang. Far gårdsarbeider, mor arbeidet på Såstad skole som pedell (vaktmester / husmor). | 01:00 | Gikk på Såstad skole 1.-7. klasse. Arbeidet ved siden av. | 01:30 | Når jeg var 15 bestemte jeg meg for at jeg ville på hvalfangst, min far skrev under. | 02:30 | Mor sa også ja til at jeg kunne dra ut. | 02:40 | Tog fra Vang til Sandefjord. 14 dager i Sandefjord før vi reiste. | 03:05 | Vi blir stoppet av politiet på grunn av en reiseradio. | 03:53 | Kom ombord i fangstbåten, tok en måned å reise nedover. Jobbet i mannskapsmessa. | 05:20 | Aldri sjøsyk. Selv om mye fælt vær. | 05:38 | Var innom ett sted på veien sydover, der kom det mange tollere ombord. Kom ikke på land. | 06:04 | Stuerten passet kaffekjela. Tolleren slo den varme kaffen ut over, over beina til stuerten. | 06:43 | Fangsten starter på Sørisen, og båtene blir skitne. Skrott og dørk. | 07:15 | Proviantering i Syd Georgia / Grytvika hver 14. dag. Raskt inn og ut, tilbake til skytteren. | 07:48 | Kino og masse mat. Flensing var hardt arbeid. Godt å være på land iblant. | 08:39 | Skytteren stod der, døgnet rundt. | 09:05 | Jeg vasket, ryddet lugarer, ganger og stell. Duker var i pøsen først. | 09:45 | Fikk skyte med kanoen etter sesongen var over, på fugler. Uten hørselsvern. | 10:23 | Historien om andrestyrmannen (66) som slår seg ihjel. Ble gravlagt i Grytvika. Kirken er godt stelt. | 12:16 | Fikk ny andrestyrmann, tidligere selskipper. Stor forskjell. | 13:09 | Vi hadde 209.- fast i måneden, pluss ekstra for oljen. Ble lite ekstra den høsten, men en opplevelse for livet. | 14:05 | Om natten dro vi potetkasser opp smale leidere. Dess verre vær, dess artigere var det. | 14:26 | Gikk opp i tønna en gang, var nysgjerrig. Ble hengende bare i armene når det var store bølger. | 16:10 | En gang skiftet vi kanon. 12 skudd på hval uten å treffe. Harpunene var 75 kilo. | 17:02 | Tre av båtene til A. F. Klaveness & Co var sveiset, to var nagla. De sveisede sprakk. | 17:32 | 20 mann i selve sesongen, 26 mann på tura ned og opp. Gamlekara var sjøsyke, de hadde vært lenge på land. | 18:03 | Stuert, skytter, matroser, chef, elektriker, messa. 10 i hver messe, to messer. |
| 19:09 | Fikk èn fryktelig bølge. Vi ble kastet bort i et hjørne i byssa. Tok all evighet. | 21:05 | Alkohol ombord? Stuerten ga en flaske til hver mann når vi gikk ombord, oss unggutter fikk også. | 22:22 | På Grytvika flådde de på land. Slepebåter plukket opp hval. Vi leverte hval til Grytvika. | 23:30 | Russiske båter. Mannskapet var bevæpnet. Vi hadde ikke kontakt med dem. | 24:00 | En norske jeg var mye med bodde i Argentina med argentinsk dame utenom sesongen. | 24:30 | Ikke mange andre nasjonaliteter på Grytvika. | 25:00 | 10 års kontrakt. Chefen hadde med seg kjerringa. Ellers ingen kvinnfolk på Grytvika. | 25:23 | Flere sesonger om gangen. Mannsdominert samfunn. | 25:50 | Var der i jula. Gledet meg, fikk en pakke fra mor hjemmefra, pen juleduk. | 26:12 | Genseren mor sendte tok runden rundt jordkloden før den returnerte til Såstadskolen 2 år etter. | 27:01 | Fint å feire julaften på Grytvika for en 16 åring. Led ingen nød. | 27:20 | En pingvin stod utenfor i 2 døgn. | 27:51 | Passe oss for sjøelefanter i mørket. | 28:22 | Husker en gang bølgen tok meg når jeg hentet poteter. Rakk å ta meg i rekkverket. | 29:55 | Vi ble liggende der nede i over 10 mnd. på grunn av skade på ror og propell. | 30:40 | Fem hvalbåter skulle dra skipet opp til Buenos Aires. Kuttet tauet pga uvær. Fisket havtorsk. | 31:35 | Vi gikk direkte opp, båtene var tomme for olje. Tåke i Biscaya. Flaks at det gikk bra. | 32:10 | Brukte 23 døgn opp. 1 måned ned. | 32:28 | "2"'eren gikk nesten på land i Frankrike under tåka. Radar. | 32:50 | Isfjell. 7 meter dypere under vannet enn over. Farlig uten radar. | 33:06 | En slepebåt har kaldt sjøvann helt opp til benken. Såvidt den klarer seg. | 34:15 | Vi var 300 nautiske mil unna Grytvika på hvalfangst. | 34:35 | Japsene hadde båter som gikk dobbelt så fort. Hvalene ble oppjaget. Helikopter. | 35:05 | De norske kokeriene hadde også helikopter. Japsene og vi hadde forskjellige områder. | 36:49 | Ble ingen handling av fine klær i Buenos Aires, på Grytvika kun arbeidstøy. | 37:50 | Hvalfangsten ville jeg ikke vært foruten. | 38:28 | Ikke månedlig utebetaling. Lite fangst etter ny styrmann. Nest siste plass av 5 båter. | 39:37 | Hjemkomst. Begynte med anlegg. Kjøpte egen maskin. Bodd i Stange i alle år. | 41:09 | Slutt. |
|
lagt inn 14. okt. 2019, 05:43 av Bjørn Enes
[
oppdatert 25. okt. 2019, 00:21
]
00:00:00 Personalia 00:00:20 Fra Skotterud, Eidskog kommune, sør i Hedmark, bodd mange år i Kongsvinger. 00:00:40 Gjekk på liten bygdeskule, far var lastebilsjofør, kjørte i distriktet før han begynte med bygg og anlegg i Oslo, mor var heimeverande. 00:01:30 Tre søsken, yngre søster, yngre bror som var attpåklatt. Foreldre flytta til Kongsvinger i 1960, mora var derifrå. 00:02:00 Skulegang, folkeskule, framhaldsskule, reiste på kvalfangst som 15-åring. 00:02:30 Eldre kameratar inspirerte han til å bli kvalfangar, heller enn å reise til Oslo eller drive med skogbruk. 00:03:00 Ingen betenkleghetar med å reise langt heimefrå, vart messegut, rydda og vaska etter 20 mann. 6 månadar på, og 6 månadar av. 00:04:15 Turen tok ein måned, via Las Palmas og Cape Town for å hente proviant og folk som skulle på skytebåtar som hadde overvintra. 00:05:00 Kvalfangsten tok til når dei nådde sydishavet, gjekk over på 12-timersvakt, delte mannskapet i to, eina halvdel jobba 06-18, andre 18-06. Bytta vakt etter halve sesongen. Kvalkokaren «Kosmos IV». 00:05:45 Lange arbeidsdagar for ein 15-åring, angra aldri, ikkje tungt arbeid, men måtte opp før alle andre. 00:06:30 Bra kosthold, mat 3 gonger om dagen. Fekk proviant og olje frå forsyningsskip. Bunkra opp. 00:07:20 Stor bysse, 250 mann ombord, bakeri ombord. Brød og pålegg. Vikingmelk på boks i kaffen. 00:08:50 Ingen fritidssysler. Velferdsrom. Bøker, kortspel, filmer. Ingen pengespel. Bra samhold. 00:10:00 Dei eldre tok hand om dei yngre når dei gjekk i land. Kunne berre norsk. Vaktar i Cape Town. Fekk ikkje komme inn på restaurant. 00:11:15 Greit forhold til leiinga. Ett par sør-afrikanerar ombord. Alle var likestilt. 00:12:00 Uvær. Sjøsjuk i to veker. Udramatisk. Drift i allslags vær. 00:13:00 Samarbeid mellom skyttarbåtar/bøyebåtar og kokeriet. Jobba ikkje på dekk. 00:14:00 Eldre flenserar og kvalfangerar kunne bli «kvalsjuke». Alle hadde part. 00:15:00 Lønn. «Slappen», butikk ombord. Fekk 200 kroner i forskudd til å kjøpe arbeidskler. Dovre -tskjorter og olabukser. 00:16:30 Vaska kler med kvalsåpe, kvitt vart grått. Vanlege tøysko og langstøvler. 00:17:45 Alle fekk tilbod om å reise heim jamnleg mot trekk i hyra. Planla sommaren. Skulle kjøpe moped. 00:19:00 Kjøpte moped, jobba på gård. Vanleg at ungdomen seilte. 80 kvalfangerar frå Eidskog kommune, i tillegg til handelsflåten. 00:20:20 Ingen heimlengsel, ingen mistrivsel, ingen psykiske plager. Kunne sende brev via forsyningsskip. Mange hadde kamera. 00:21:55 Kom heim att i mai, reiste 29. august til Syd-Georgia. Reiste frå Sandefjord på skyttarbåt som maskingutt. Bedre lønn. | 00:23:00 Maskintelegrafen slo over på full maskin når dei såg kval. Dampbåt. Fyrkjele. Fyrte med råolje. Blanda inn diesel når den gjekk på «jag». 00:24:00 Full stopp når dei fanga kvalen. Måtte blåse kjelen. Drog kvalen inn til skutesida. Fylle den med luft, merke med flagg og radiosendar. 00:25:22 Bøyebåtar drog kvalen inn til landstasjon. Hadde ikkje kokeri ombord. Kokeri i Syd-Georgia. Skaut finnkval. 00:26:30 1960/61 siste sesong med kvalfangst i Syd-Georgia. Ikkje kvote på blåkval. Tok med skyttarbåtar heim, leigde dei til japanerane. 00:27:10 Hjelpearbeidar på dekk på «Kosmos IV», kjørte vinsj under sesongen, løfta kval. Storleik på finnkval. 00:28:30 Ville ha ein sesong til, men vart innkalla til førstegongsteneste. «Kosmos IV» var siste kokeriet, og gjekk ein siste sesong etter dette. 00:29:10 Kjørte lastebil, traktor og truck iserviceavdelingen på Fjellanger bruk, kjørte deretter taxi i Kongsvinger dei neste 25 årene, pensjonerte seg, slapp militærteneste. 00:30:00 Kvalfangarar hadde ein viss status, men dei som segla i handelsflåten hadde større status. 00:31:00 Fekk ein stensil på messebordet med informasjon frå Noreg ved jamne mellomrom. Lite radio. 00:32:00 Hadde platespelar på velferdsrommet. Gubbemusikk. Svenskemusikken begynte å komma på Finnskogen. 00:33:00 Ulykker. Mista to mann i kokeriet. Ein sjuk mann gjekk i land mellom Cape Town og Durban. Ingen drukningsulykker. 00:35:10 Sjukestove og tannlegekontor på Syd-Georgia. Sjukestove ombord på kokeriet, bemanna av diakon. Kjende seg ivaretatt. 00:36:20 Kvalfangsten var ein fin ting å ha med seg. Hadde kvaltenner og andre suveniarar, men har gitt dei til dotter si. 00:37:10 Et framleis kvalkjøt. Har mykje litteratur om kvalfangst som han mimrar med. 00:38:00 Kjøpte motorsykkel. Kjøpte langsal, veltebøyle og ny eksospotte. 00:39:40 Sparte ikkje på penger. Tente litt penger på gårdsarbeid. Jobba på sinkkvit-fabrikk ett år, før han reiste ut igjen. 00:40:40 Protestar mot kvalfangst. Miljøvern, kvotar og japansk fangst. 00:41:30 Russerar, Equador og Chilenerar fiska også kval. 00:42:30 Skytteren var skipper og kongen ombord. Prestisje. Bomma iblandt. Harpuna vog 70 kg, og rakk 50 til 70 meter. Kvalen kjempa. 00:44:00 Kvalen kunne velte båten, hadde granat (varmharpun) kalla «dræpern'». 00:45:00 17 stykker ombord på skytterbåt. Eget samfunn. Same mannskap gjennom sesongen. Fabrikkarbeiderar på kvalstasjonen. Alle kjente alle. Ingen kvinner ombord. 00:47:00 Første kvalfangsten. Stod på brua. Spennande. 00:47:48 Slutt. |
lagt inn 9. okt. 2019, 00:03 av Bjørn Enes
[
oppdatert 31. okt. 2019, 05:58
]
00:00 | Født 1941 på Lena, Østre Toten, far var smed og hovslager. Mor var hjemmeværende husmor. | 01:40 | Som 15-16-åring gikk jeg på Framandskolen utpå Skøya. Ble vist bilder fra hvalfangsten. | 02:28 | Dro på hyrekontoret på Gjøvik. Mange i klassen dro på hvalfangst. | 03:10 | Forberedelser med legeundersøkelser, konfirmasjon, deretter hvalfangst på høsten. | 03:43 | Fikk brev som mor/far måtte skrive under på | 04:12 | Tok drosje til Sandefjord, 15 år gammel. Ble godt tatt i mot og vist ombord. | 05:15 | Kokeri - "Torshammer". 250 mann ombord. Messegutt. | 05:55 | Arbeidermessa, Flensemessa, kokkemessa, håndverkermessa. Offisermessa. Salongen. | 06:52 | Blankis var ullteppe, pøs var spann. | 07:11 | Seilte gjennom kanalen, Aruba i Vest-India. Blomster og kaktuser. Kom i land. | 08:16 | Monte Video i Uruguay i Sør-Amerika. Provianterte mat. Aruba var det olje. | 08:59 | En uke til Sør-isen. Lå der resten av sesongen. Ikke sjøsyk. | 09:30 | Spermhval. | 10:00 | Skytteren skjøt, pumpet den opp. Bøyebåten tok den inn til kokeriet. | 11:12 | Travelt messeliv. Tidlig opp, sent i seng. 12 timers skiftarbeid. | 11:25 | Messegutt. Byssegutt. Servere mannskapet. Hadde oppvaskmaskin. | 12:57 | Messesjef. Stuert var formelt den øverste, spiste i salongen. Offisersmessa var et steg under. | 13:43 | 6 måneder. Vi fikk brev fra familie. Stor stas. Var i havet hele tiden. | 15:05 | Fast hyre, pluss lott. 2385.- tjente jeg på første turen. Fikk halvparten før og halvparten etter. |
| 16:00 | Kom hjem til Toten. Bredt belte og olabukser. Kjøpte båndopptaker, telt, soveposer. | 17:00 | Fikk ikke lov å kjøpe motorsykkel av mor. | 17:33 | Var med på nabogården, pløyde. Kvessa hakker hos far. | 18:12 | Fikk tilbud og reiste ut igjen høsten. Hjelpemaskingutt. Seperatoranlegget. Vi dekanterte olja. | 19:08 | Prosessen: flense, kok, kvern. Dekanterte. Inni lukket anlegg. Tømme når det var fullt. | 20:13 | Vi kokte ut i presskokeri. Beina gikk til sjøs. | 21:06 | Flensere, smeder rettet ut harpuner på 70kg. Oppslageren slengte slegga. Styrmenn, maskinist. | 22:30 | Alltid 12-timers skift. Aldri overtid. | 23:00 | En flenser datt i koka. Glatt på plan. Han ble heist opp att. Lå på sjukelugaren. Neste tur var han sliper. | 24:02 | Pølsemaker som hoppet til sjøs. Han tørna. | 25:05 | På andre ned-tur fikk vi "Asiasjuken". Feber og slapphet. Sjukelugaren. | 26:52 | Fangstkvoter var vanlig diskusjon. Kvote på 80000 fat. Greide oftest mer. | 28:20 | Fangststopp. Brekkhval ble brukt som fender. | 29:15 | Hvalsjuken. Ingen hval å få. | 30:16 | Jeg gikk yrkeskolen jern og metall når jeg kom hjem. | 30:33 | Telegrafverket. Fjernkabelavdeling. Montørlærling. Telenor. | 31:06 | Automattekniker. | 31:31 | Bodd på Elverom, Kongsberg. Kjerring og fire unger. | 32:00 | Hadde med lekebil til bror etter andre turen. | 32:30 | Kapp Verde. Kingse. Kingset bort margarinspann og tekanne. Fikk bananer i retur. Byttehandel. | 34:43 | Hadde kr. 4001.- med meg hjem etter andre turen. En motorsykkel kostet kr. 2-3000.-. | 36:25 | Ilddåp i arbeidslivet. |
|
lagt inn 6. okt. 2019, 23:04 av Bjørn Enes
[
oppdatert 15. okt. 2019, 12:43
]
. 00 | Oppvekst på småbruk på Toten | 00:35 | Gjøvik Arbeidskontro sette opp buss til Sandefjord i 1955 | 01:05 | Veldig sjøsjuk i Atlanteren - | 01:30 | Aruba - Montevideo - neste gong i land var i Sandefjord våren etter | 02:00 | Vi tok mykje kval - dårleg samvittighet? Som å slå i hjel kua si | 02:30 | Ikkje alle hadde det så bra, men eg hadde det fint. To sesongar - og så var det militære | 03:00 | Torshammer var min fyrste båt. Båten hang saman av gamal vane | 03:30 | Men han greide seg - vart hogd i 1965 | 04:18 | Kvalkokeriet kokte olje på kvalen. | 04:40 | Tolv kvalbåtar under Torshammer.10 skaut og 2 henta | 05:30 | Andre turen arbeidde eg i kokeriet. Satt på ein krakk og passa på nivå i to tankar | 6:20 | Første turen var en ein tur på lenseplanet - blei treft av ein krok som losna. Fekk jeft av legen | 7:16 | Doktoren sydde det saman - så var eg stemmelaus i vekes tid.. . | 07:45 | Ein tørna gæren. Hoppa ut av vinduet. På minnestøtta står det "falt over bord"! | 08:30 | Vi var 750 mann på kokeri og kvalbåtar | 09:05 | Me jobba tolv timars skift - mat til faste tider - på fritida spelte vi kort | | Heimlengt - både ja og nei. Trivdeds stort sett | 10:30 | Heime att - fyrste natt gjekk senga som i sjøgang | 11:18 | Tjente 3500,- på fyrste turen - det var ei årslønn. Noen brukte opp alt - og venta på ny sesong. | 12:10 | Seks måneder ute og seks heime - fram til 1960. Da var det slutt. | 12:40 | Vi køyrde buss til Sandefjord - og drosje hematt. Då hadde me pengar | 13:10 | Eg fekk tilbo0d frå rederiet om ny sesong. på same båt. | 13:55 | Eg hadde halde fram, om ikkje det var for militæret | 14:35 | Samholdet var veldig bra. Litt drekking - men ikkje så gale | 15:15 | Messegutten serverte mat og vaksa bord og stolar .550 mann på kokeriet skulle ha mat | 15:45 | Kokken speila egg - to egg om ganga - egg og bacon, bønner og flesk | 16:30 | Me fekk forsyningar frå Montevideo - proviant og ferskvatn | 16:50 | Vio åt aldri kvalkjøtt | | Hygiene var ikkje noko problem | 17:50 | Beste minne er at eg overlevde | 18:20 | Ein hoppa overbord - og ein datt i koka. han blei halt opp - men hadde det ikkje godt | 19:20 | Vi fekk telegram - han fekk mye frå familien. Det var nok problemer i familien. | 19:45 | Det var ventiler - utruleg at han hadde komme seg ut. |
| | En matros hopp etter han og fekk tak i han, men måtte sleppe | | Eg sto og såg på at han låg i vatnet | 20:50 | Det var jo endel som hadde problem. >Lukka samfunmn. | 21:15 | Drikking: Nokre hamstra i Montevideo. Dei hadde 96% sprit. | 21:50 | På julekvelden fewkk me ei flaske delt på ti mann . | 22:15 | Lugaren var for seks mann. | 22:55 | Aruba - folk bodde i bølgeblikkskur, men det sto eit dollarglis utafor kvart hus. | 23:50 | I montevideo møtte en nordmann opp med bil og køyurde oss til ein butikk han hadde | 24:16 | Passa på meg? Nei - - vi måtte passe oss sjølve | 24:50 | Folk bnegynte på bånn som messegutt og så jobba dei seg opp | 25:25 | Kapteinen var jo høgast i rang - | 25:40 | Så var det formenn og slikt. Hugsar ein som var litt dårloig likt | 25:54 | Ein mann havna inni kvalen då vinsjen glapp taket i spekklaget | 26:35 | | 27:40 | Album - fem messegutar frå Toten | 28:24 | Arbeidskontoret på Gjøvik averterte etter folk og sette opp buss til Sandefjord | 29:00 | Me var organiserte i Norsk Sjøm annsforbund | 29:40 | Vi hadde Slappkiste ombord. Me handal mest sigaretter. Chesterfield. | 30:05 | Me måtte halda arbeidstøyet sjølve | 30:30 | Me hengte opp kvalkjøptt og spekte til pålegg. | 30:50 | Bilde av holet der ein mann datt nedi. Det var glatt golv - han glei | 31:45 | har enno ikkje vore i Trondheim - men har sett fqastisen på Sydpolen | 32:00 | Kvalbåt | 32:50 | Kranføraren som glapp taket - flensing av spekk | 33:30 | Bøyebåt med kval på slep | 34:00 | Kjøtet blei kasta | 34:30 | Masse fugl fylgde båten | | Det gjekk i spermkval i starten av sesongen, seinare finnkval og kvit blåkval. Men der var dewt kvoter. | 35:00 | Drosje hematt - Harald Hogstad si drosje |
|
lagt inn 27. sep. 2019, 22:07 av Bjørn Enes
[
oppdatert 29. okt. 2019, 00:53
]
00:00 | Jeg er født på Dalsjordet, i ei hytte nede ved Mjøskanten, bygget hus og flyttet til Gjøvik i 1947 | 01:00 | Historien om Mjøsørretene og Holtheguttane | 01:33 | Jeg rømmer hjemmefra | 02:19 | Hytte i Dompidalen. Jeg slutter på skolen, flytter på hybel på Gjøvik og blir med å bygge Vindingstad skole | 02:40 | Er med på å bygge første byggetrinn på rutebilsentralen på Gjøvik før jeg jobber sammen far på brua inn til rutebilsentralen | 03:04 | Som 15 åring ber jeg far signere papirer. Og mønstrer på tankbåt i Jahre to dager senere og reiser videre til Antwerpen | 03:36 | Vi kolliderer med en annen båt i Biscayabukta | 04:23 | Vi kommer oss på verksted på Palermo på Sicilia, tre verkstedsarbeidere mistet livet | 04:40 | Vi gikk gjennom Suezkanalen. Midt i Rødehavet brant styremaskinen opp og vi ligger til nødror | 04:57 | Eksplosjon om bord mens vi venter på kolonnekjøring gjennom Suezkanalen, en mann mister livet | 05:06 | Jeg blir som 15-åring knivstukket av pirater om bord, blir lappet sammen av overstyrmann og andrestyrmann | 06:22 | Etter 13 måneder kommer jeg hjem til påske 1960 og begynte som snekker som 16-åring sammen med far. Timelønn kr. 9,65.- | 07:15 | På høsten 1960 mønstret jeg på forsyningsskip "Kosmos 5". Ombygd fra kokeri, aldri gått i isen som det | 08:15 | "Kosmos 5" var forsyningsskipet til "Kosmos 3" og "Kosmos 4", hadde med brenselolje og mat ned, og hvalolje opp igjen | 08:28 | Japanerne lytter til vår fi og tar fra oss tre hvaler | 09:00 | Jeg er lettmatros, stod til rors både dag og natt. Vi bunkrer hvalbåter om natten | 09:46 | Vi har 8 lik på fryseren på vei hjemover | 10:23 | Når vi var ferdig i isen, hadde vi med oss 100 hvalfangere og en hvalbåt til Sandefjord. Dro innom Durban, Las Palmas og Rotterdam | 11:20 | Hvalfangertreff på Skogsbruksmuseet i Elverum i 1998-1999 fredag og hvalfangerfest på Sentrum Hotell lørdag | 11:40 | Jeg melder meg inn i foreningen Øyas Venner og reiser rundt og misjonerer med utstillingen vår | 12:38 | Intervjuer: "Hvorfor er historien om hvalfisket så viktig å bevare?". Første oljealder. Stort for økonomien. | 13:21 | "Kosmos 5", bygget for 370 mann, vi var 65 ombord. | 14:08 | Jeg får heteslag, våkner opp nyklippet. | 14:35 | Jeg er bevisstløs i tre dager etter et fall ombord, brakk arm og ribben | 14:55 | En mann ombord havnet i klem mellom hvalfendere og "Kosmos 4" | 15:37 | Hyttetur på Vøra | 16:34 | Jeg mønstrer av første gang og kjøper meg glassfiberbåt på Auto Supply | 17:20 | Akterutseilt på brennevinsjakt | 19:17 | Vi frøs inne nedi isen og 4eren kom og stanget is slik at vi kom oss løs | 19:22 | Kapteinen har hvit skjorte og slips på | 20:11 | Varedekk på flensedekket med planker | 20:54 | Ikke rart det er mye plast i havet, vi dumpet masse. Ikke lov å dumpe i sjøene ved Canada. | 21:41 | Vi var 65 om bord, ingen hvalfangere, kun sjøfolk | 22:00 | Skipperen Einar Haugland på "Skibladner" knytter neven til meg når jeg har speedbåt | 22:24 | 40 stykker fra Foreningen var med "Skibladner" fra Hamar til Gjøvik i forbindelse med Sommeråpent | 23:13 | Kjell Tokstad, leder i hovedforeningen på Øyas Venner, og jeg, ble intervjuet | 23:34 | Mange interesserte i hvalfangsten på Innlandet | 23:50 | Sjømannslegen på Gjøvik så mellom fingrene på glassøye og mannen var på hvalfangst 3 sesonger | 24:37 | Var aldri i land i Grytviken, vi fulgte "Kosmos 3" og "4" uti isen | 25:12 | Bunkret stort sett hvalbåter, men av og til 3eren og 4eren også | 25:33 | Intervjuer: "Hvordan foregikk bunkringen?". Hvaler som fendere, slanger som pumpet. | 25:43 | Pumpemannen fra Island var uheldig, slange som røk, druknet i olje i pumpehuset. | 25:53 | Islendingen var en morsom kar. Spilte på skjeer. Spiste barberblader. I Durban spiste han ølglass | 26:34 | Mye rare folk, noen fikk valget enten å reise på sjøen eller på forberdringsanstalt | 27:05 | Jeg får i oppgave av båsen å skifte ferskvann på propellen | 27:35 | Byssa får beskjed om å gå i maskinen og mate kjølesvinet | 28:01 | Førstereisa mi ble dramatisk. Katta har ni liv, jeg har tre ganger så mange | 28:38 | Etter hvalfangsten mønstret jeg på "Holtheim", en stykkgodsbåt, i Genova. Vi hentet tanks til Cuba i Leningrad i 1961 | 28:50 | Ikke populært, vi var på svartelisten. I hele 1962 dro vi frem og tilbake fra Kina til Cuba | 29:04 | Rederiet het B. Holter Sørensen, jeg var 19 måneder på "Holtheim" |
| 29:27 | Vi blir nesten bombet ved Havanna natt til 1. januar 1963 | 29:49 | Sildemjøl og ulmebrann | 30:52 | Ringte kjæresten fra Sjømannskirken i Antwerpen, fikk hjemlengsel og mønstret av i Hamburg. | 31:26 | Israelske egg til frokost, middag og kvelds. Malte kartogene svarte for å skjule for araberne i Suezkanalen | 32:20 | Vi ankrer opp utenfor Dakar for forsyninger. Guttungen kommer full tilbake, men et knippe med løk | 33:10 | Kalde Leningrad 1961 kom overraskende på oss | 34:30 | Vi hadde lastebiler i lasterommet og tanks som dekkslast | 34:50 | Ikke populært blant amerikanerne, dette var like etter revolusjonen og rett før Cuba-krisen. Vi var midt i skuddlinja | 35:19 | Jeg likte meg på Cuba, håndhilste på Castro tre ganger. Ropte "Viva el Castro" når vi var blakke og fikk kvinnfolk og drinker | 35:53 | Vi lå utenfor festningen på Havanna og losset fosfor, skudd fra festningen var visstnok henrettelse av motstandere av Castro | 36:23 | Jenter og gutter ned i 13-14 års alderen bar Colt og maskinpistol | 36:29 | Revolverslag i bakhodet og bløtkakekasting | 37:10 | Olga redder dagen | 37:54 | Badebeachen i Tarifa | 38:39 | Veldig lyst å dra tilbake til Cuba | 39:18 | Etter 19 måneder på "Holtheim" var jeg med på å bygge kaianlegga på Gjøvik og Mengshol (1963) før jeg jobbet for Selmer | 39:40 | Dama mi og jeg reiste ut igjen, mønstret på stykkgodsbåten "Stavern" i Montreal. Hun var salgongpike, jeg var lettmatros | 40:11 | Jordomseiling; 6 måneders turer fra Montreal, ned gjennom Panama, opp til Vancouver og over til Korea | 40:38 | Båsen hadde internasjonalt førerkort og vi leide bil i Vancouver og ragget rundt i Stanley Park hvor indianere hadde totempæler | 41:04 | Ugreit i Korea når vi blir bedt opp til dans på lekter like ved båten | 41:46 | Mye korrupt i sjølivet. Inspektører fra Norske Veritas ruslet stille og rolig ut av båten etter besøk hos kapteinen | 42:25 | Jeg selger kikkerten min fra Aden til inspektørene for dobbel pris | 43:08 | Seilte gjennom slusene ved Montreal, gikk på en sandbank utenfor Toronto og lå i Chicago når Kennedy ble skutt | 43:32 | Kjøpte meg hvit skinnjakke i Green Bay. Kappdrikking og slosskamp i Chigago | 44:35 | Bjarne forklarer hvorfor han drikker | 45:38 | Bestemor lå for døden med lungekreft og jeg mønstrer av i Montreal. Der ligger en norsk båt og brenner | 46:18 | Messegutten fra Totenvika mangler, blir funnet sovende. "Sleep well!" | 47:08 | Liten verden, møtte søskenbarnet mitt på fortauet i Montreal, møtte bestekameraten min i Durban | 48:08 | Svein kjøpte gamlebilen til ordfører Odegård på Gjøvik, Mercedes 600, reg.nr. E3, tidligere kongebil | | Det blir månelyst når ordføreren tar tilbake skiltet sitt | 49:12 | Reiser hjem med "Para" til Mowinckel, til Liverpool. Hester i lasterommet. Orkan på veien, brukte 11 istedenfor 8 dager | 49:38 | Kom hjem lille julaften og satt hos bestemor når hun døde, jeg har mye å takke henne for | 50:02 | Familien min er egentlig fra Råstad i Sandefjord, bestemor flyttet alene inn i et grisehus på Toten med 6 unger og en i magen | 50:30 | Far gikk på skole på Kapp, bestemor jobbet på Øvre Gjøvik Gård og fikk seg tomt på Tongjordet hvor mor og far bygget, med klausul om at hun kunne bo så lenge hun levde | 51:11 | Jeg foretrakk å være på hytta på Gaupen. Onkel hentet meg på motorsykkel på fiskehytta på Dalsjordet og kjørte meg til skolen | 51:30 | Jeg hadde 150cc CZ, kjørte fullastet til kirken. Presten lånte sykkelen og kjørte rundt kirken så grusen sprutet | 52:30 | Etter livet på sjøen jobbet jeg hos Hunton, var lastebilsjåfør hos Borden Kjemi, søppelbilsjåfør, drev Securitas i 7 år | 52:51 | Jeg får jobb i vakta på Raufoss-fabrikken i 1980, flyttet dit, ble oppsagt like etter, men beholdt likevel jobben i 25 år | 54:57 | Svigermor får slag, jeg bærer henne til sengs, får prolaps og blir ufør | 55:32 | Alltid engasjert meg i mye på fritiden. Startet Røde Kors på Raufoss, hjelpekorps, besøkstjeneste og ungdommens Røde Kors | 56:27 | Starter handikapplag og blir leder der, høytidelig klipping av snor hos Frelsesarmèen | 57:28 | Vært i Frelsesarmèen siden 1997. Drevet korpset i 10 år | 57:42 | Startet Gjøvik Brukshundklubb og Toten og omegn hundeklubb | 58:28 | Øyas Venner, hovedforeningen er i Sandefjord, vi har avdeling Innlandet. Ønsker å få til fast utstilling | 59:53 | Utstillingen til Svend Foyn (norsk skipsreder og grunnlegger av den moderne hvalfangst) ligger i nord | 01:00:21 | Hadde utstilling på Rema 1000 på Dokka | 01:00:42 | Begravelse i Østsinni ved Dokka. Han ble begravet med Øya-genser og caps fra Syd-Georgia |
|
lagt inn 27. sep. 2019, 21:58 av Bjørn Enes
[
oppdatert 13. okt. 2020, 04:02
]
00:00 | Anstein (1943) presenterer seg. | 00:26 | Jeg arbeider på gård i Vang som guttunge. | 00:49 | Som 15-åring blir jeg fristet av kamerater til å dra på hvalfangst, og får underskrift av far for å få dra på sjøen. | 01:30 | 26. august 1958 mønstrer jeg på hvalbåten "R4". | 02:07 | Var på R4, èn sesong varte i 8 måneder. | 02:30 | Jeg planter skog hele sommeren etter første sesong på R4. | 02:58 | Jeg kjøper meg motorsykkel. | 03:00 | Uerfaren med sjø før jeg reiste til Sandefjord og mønstret på første gangen | 03:40 | Ålefiske og makrell. | 04:30 | Jeg blir oppringt fra Sandefjord, mønstrer på igjen 1960 og reiser sørover med transportbåt. | 04:50 | Tønsberg Hvalfangeri kjøpte Husvik Harbour. | | Compañía Argentina de Pesca sin båt "Calpine Star" gikk på grunn og ligger fremdeles La Plata Floden. | 05:35 | Jeg er nattbyssegutt på transportbåten "Totta", som skulle nedover til Grytviken. | 06:10 | De kalte stuerten for mor, Eivind Vestby. Det var han som lærte meg opp. | 06:33 | Lite damer om bord når vi var der. | 06:52 | Var på Husvik den sesongen og tok i mot fersk hval som gikk til kjøttproduksjon. | 07:37 | I 1961 blir Husvik lagt ned, jeg blir der i to vintre på rad og laget mat til 30-35 mann. Fryseren demonteres og flyttes til Grytviken. | 08:23 | Et dansk rederi Jespersen kom med 500 sekker med sement som ble båret på plass. | 09:40 | Fikk jobb på selbåt som 17-18 åring, en gammel hvalbåt som var bygget om. Meg og messegutten Tore Olsen laget mat sammen. | 10:09 | Vi skjøt sjøelefanter på 2-3 tonn, farlig sport. | 11:16 | Den farlige selfangsten. | 16:34 | Èn gang satt jeg fast i gjørma og måtte få hjelp. | 16:55 | Jegg var aldri nervøs, kun på vakt. Brukte tid på å følge med på at ingen seler tok meg. | 17:35 | Sjelden noen ble skadet på seljakten, noen falt i det iskalde vannet. | 17:56 | Forholdene på båten; matlaging, matrasjonering, hygiene og toalettbesøk. | 21:10 | Det var om å gjøre å ta flest mulig sel. Vi tok fra 2 til over 20 på en tokt. | 22:25 | De digre hannselene kjemper og sloss for haremet sitt. | 25:05 | Selbåtene Dias, Petrol og Albatross ligger på Grytviken den dag i dag. | 25:45 | Etter å ha losset av all fangsten og fått ny proviant ombord, så bar det ut igjen, rundt Syd-Georgia i små og store bukter. | 27:40 | Skipperen Gunnar Nilsen. | 28:50 | Hvalfangere fra Ålesund kommer til Syd-Georgia med to R-båter fra Sandefjord og møter store seler. | 29:48 | Selfangsten startet en måned før hvalfangsten. På vinteren ble det klargjort for hvalfangstsesongen. | 30:54 | 100-130 menn, unge som eldre, overvintret og overhalte alt utstyr til sesongen startet igjen. | 32:26 | Transportbåten "Conquistador" transporterte Sør Amerikanere hjem og kom med proviant fra Buenos Aires. Det arbeidet også argentinere og polakker sammen med oss. | 33:30 | Harald Strømstad som ikke hadde vært hjemme på 26 år etter å ha flyttet til Argentina, hvor han ligger begravet. | 34:40 | I 1962 når det var slutt på Grytviken, så besøkte jeg Harald i Buenos Aires. Den engelske transportbåten kjørte innom der på vei fra Falklandsøyene til Monte Video. | 36:58 | Ingen forskjell på hverdag og helg for oss om laget mat, ikke på overvintringen heller. | 37:27 | Grytvik kino ble satt opp i 1921, vi så film både om dagen og om natta. | 40:10 | Ordentlig kinosal med tribune. Kunne bli brukt til revyer også. Bibliotek i andre enden. | 41:03 | Syd-Georgia mesterskap i skihopp om vinteren og friidrett og fotball om sommeren. | 41:20 | Formannen vår, Fred Tokstad, bodde på idrettsbanen. | 41:35 | Vi hadde diakon, han var også sykepasser. Vi hadde egen lege. Egen sykestue. Sykepasser fra Norge. Egen slapp. Eget slakteri. Egne griser. |
| 42:24 | Ukemenyen på Grytviken. | 43:02 | 7-8 hvalbåter med 20-30 mann ombord skulle ha mat, egne bakere som bakte brød, potetskrelleren Egil Holte skrelte poteter døgnet rundt. | 44:10 | Jeg var både messesjef og brakkesjef en periode siste sesongen, tjente bedre, fikk høyere rang og mer ansvar. | 47:30 | Siste vinteren på Grytviken ansatte Tor Torsen meg som salongstuert. Salongen er museum i dag. | 49:50 | Fest i Port Stanley (nå Stanley) på Falklandsøyene, vi danser Twist for første gang. | 52:01 | Vi blir med sjøflygeren på biltur i Port Stanley i Land Roveren hans. På farmen hans var baren det aller viktigste, spesielt for arbeiderne rundt lunsjtider. | 53:14 | Vi dro innom Falklandsøyene på vei hjem da hvalfangsten ble lagt ned i 1962. Tor Torsen fikk telegram om at det ikke skulle være mer fangst. Men flere ble igjen og gjorde klart Grytvika til japanerne kom og tok over. | 56:30 | Bestyrer Tor Torsen (40 +/-) var sesongformann på maskinverkstedet. | 57:12 | Maskinverksted - egen smed - elektrikere | 58:00 | Hvalkokeriet; utstyr, bekledning og risiko for mannskapet ombord | 59:50 | Ulykker og begravelser | 01:01:40 | Hvalbåtene/skytterbåtene | 01:03:09 | Uvær på havet, plutselig forsvant sidemannen midt i potetskrellinga | 01:05:28 | Proviant fra Monte Video i Sør Amerika | 01:07:26 | Når eggene ble gamle | 01:08:20 | Sanking av pingvinegg | 01:11:02 | På 1930-tallet ble røttene til tussakgrastuen visstnok brukt på grunn av høyt vitamininnhold | 01:11:05 | Ferske varer fra Conquistador i Monte Video | 01:11:57 | Når fingeren sprikker og jeg havner på sykestuen | 01:12:45 | Vinterproviant, i tillegg til olje og diesel | 01:13:11 | Kraftverk og fyrbøter | 01:14:59 | Hvalfangsten i praksis | 01:16:00 | Hvalsjuken | 01:18:02 | Den riktige hvalen - vi tok ikke hva som helst, da fikk vi bot | 01:19:39 | Hvalen stikker av | 01:20:00 | Spermhval like ved båten - en i hver stropp | 01:22:12 | Etter hvalen er skutt - prosedyre, peiling og posisjon | 01:25:00 | Ungguttene lærer å bruke radiostasjonen | 01:25:34 | Slik tar skipperen ut posisjonen på hvalene som skal plukkes opp | 01:27:16 | Asdic ble satt inn på hvalbåtene i 1958, sammen med fem mann med Asdic-utdannelse | 01:28:57 | Vi kommer i land i Sandefjord etter 8 måneder borte og rydder båten. | 01:30:04 | Tollerne kommer ombord | 01:32:13 | Tollerne får servering på gamlemåten | 01:32:49 | Tangen og jeg skaffer bensin til motorsykkel i 1960 | 01:33:43 | Arbeidsoppgavene på "Totta" i 1960; henge opp køygardiner på 300 senger og legge på sengetøy | 01:34:37 | 1959: Diamant sykkel med helballong, dynamo, lås, gir og skjermer til kr. 125.-. | 01:35:50 | 1960: Motorsykkel | 01:36:10 | 1962: Kjøpte nesten Blå Amazon med grått tak til kr. 9000.-. Uten førerkort. | 01:38:13 | 25. august 1962 starter Anstein på 10 måneders kokkeskole. | 01:39:35 | Kokk på Grand Hotel i 1963 til han dro i militæret. | 01:40:30 | Avslutningsvis om Syd-Georgia- venner, Syd-Georgia-treff og Syd-Georgia-fjølen. | | |
|
|