Ny samlar?‎ > ‎Upublisert‎ > ‎

Torsvik

lagt inn 23. nov. 2019, 09:42 av Bjørn Enes   [ oppdatert 23. nov. 2019, 23:51 ]
Memoar: Erik Torsvik vart intervjua av Bjørn Enes i Studio 1 på Bergen off. Bibliotek den 30/10 2018. Intervjuet var ein del av prosjektet Sjofart.Memoar.no. Det handla i hovudsak om Erik Torsvik sine erfaringar som skipsbyggar. Videoen er inntil vidare sperra med passord.

Erik Torsvik:


Stikkord om  innhaldet i intervjuet:
(Tala til venstre er tidskodar - timar, minutt og sekund frå start. Blå tidskodar er klikkbare. 
Du kan laga eigne peikarar ved å erstatta  timar (h), minutt (m) og sekund (s) i denne nettadressa:  


00:00Født i -39. 1955, 15-år gammel - begynte på BMV - ein månad etter 100-årsjubileet.
01:30Vurderte å reise på sjøen, men var fargeblind og kunne ikkje få jobb på dekk.
02:10Begynte som lagergutt. Sammen med ein uteseglar - fortalde historier. Lærte navn på alle delar.
03:00Halvår etter - verksted. BMV hadde ikkje lærlingar pga konflikt med kommunen
04:00Ikkje ordinær læretid - men kunne ta fagbfrev på 60-talet. Eg var den fyrste på verkstaden
Messingrøyr. Lodding - seinare TIG-sveising
05:10Messing og aluminium blei brukt på sjøvannssida. Kopparrøyr ved større dimensjonar-
06:10Ein spesiell gjeng - 60-70 mann hadde med messing og koppar å gjera.
7:00Teikningar og koblingsskjema. Måtte gå ombord og ta mål. Galvanisering
Laksevåg - seinare Askøy - i dag må du til Stavanger
08:50Sink varma opp til flytande . i eit kar. I dag har dei eit slikt kar på Sotra.
10:10Det var også eit lite firma som dreiv fornikling. Fleire spesialverkstader
10:30Fyrste i røyr-verkstaden som tok fagbrev. Prøvenemnda kom frå bygningsrøyr
Nå fellesfag: Industrirøyr
11:45Eg kom seinare i prøvenemnda som representant for tilsette
Seinare 1980- læørar på AMO-senteret på Bildøy. Så Åsane VGS - røyr
13;20Då Solheimsviken gjekk konk blei eg lærar på Åsane - til Hærnes tok livet av yrkesutdanninga
14:10Etter det har det stadig gått nedover. Eg blei Fylkes-representant i prøvenemnda
15:10Flotte ungdomar.
15:50I starten bøygde vi alle røyr. I dag er det berre å skru saman. Ikkje utordring i sjølve faget i dag.
16:50Då vi gjekk offshore var det ikkje lov til å bøye eit einaste røyr.. Yankee'n skal ha alt 200 prosent alt.
18:00Vi hadde bygd skip som holdt mål på alle hav - men det var ikkje godt nok.
13:30Det var bra for faget. Før sveising måtte alt forvarmast. Full dokumentasjon
20:10Før og etter. Røntgenfotografering. Kostbart - men det spelte ingea rolle.
21:10Vi bygde utstyr som skulle tåla over 21 Bar - høyrde aldri at noko svikta
22:00Plast ? - Vi brukte mykje asbest. Mange har krepert av asbest. La seg i lungene.
23:50Tri. Vi vaska golvet i verkstedet og nevane med Tri.
24:30Yrkeshygieniske grupper på seint 70-tal. Kurs. Yrkeshygieniske prøver og dokumentasjon
25:00Masker - overtykksmasker når vi begynte med bakgasser. Same trykkluft som til verktøy
Rødsprit i lufta for at ledningane ikkje skulle fryse.
26:30Plast? Skip og offshore må ha stoff som tåler. Lite plast. Også avløp var stål galvanisert.
28:00BMV - folk i alle aldersgrupper. Mange sjøfolk. Fyrste sommaren - uteseglaren
Miami - stråhytte mellom skyskraparane. *Skyskraparane blåste over ende - men stråhytta heldt.
29:35Uteseglarane - fikk god greie å kor du skulle gå i alle hamner. Ikkje Sjømannskyrkja...
30:20Vi snakka aldri om familien. Visste aldri om folk var gift eller slikt.
31:00Berre når nokon gifta seg - då var det innsamling og brudebildet kom på tavla.
31_30(Intervjuar fortel om ovnsmuraren og kransekakene)
33:00Når båtane var ferdige var vi ofte med ut for å klargjera, f.eks. montere kraner ombord
34:003-4 båter i året. Straks ein gjekk av stabelen, blei botnplata lagt på neste. Begge beddingane på same tid
35:40Siste i 1990, Slheimsviken AS. Skroget - ferdig i hjørundavåg. Doble spant
36:40"Sunward" for Kloster - turister England Spania. Start for Kloster - fyrste bygget for cruise
38:00"Kong Olav" for Hurtigruten hugsar også - gått til spier
38:40Inspektørar frå reiarlaget. Veldig bra - erfarne chief'ar - dei hadde greie på det.
Inspektør frå Star Line - ein skotte. Hang over oss. "We do it like they do in England"
Nei - mykje betre - han var skotte.
41:00Teiknarne hadde peiling på kva dei dreiv med. Men detaljteikna var ikkje enkelt . "Gjer det på din måte"
"Gjer som dokker vil - så kjem eg og teiknar etterpå"
42:00Mykje meir strikt på Offshore.
42:50Datamaskin kom etter kvart i bruk.
43:20På sekstitalet kom Isometri-teikninga inn i biletet - Alt i ei teikning, Vi gjekk på kurs om å lesa teikningane
44:30Ingeniøren som skulle læra oss tvilte på om det hdde framtida for seg.
46:10Kjenner ein kar - lærling i skipsbygging og blei teiknar.
46:45Det var snakk om kven du var - ikkje kva stilling du hadde. Du kunne snakka med alle"
Då eg begynte var det eit kongevbelde med mange kongar -
47:50Då Solheimsviken fusjonerte med det franske - franskmennene var ikkje vande til vårt miljø.
Dei terroriserte administrasjonen.
49:20Eg filma møter med ein engelskmann - ein tøffing. Men skvær. Franske var spinngale
50:00Då BMV gjekk konk - gruppe vurderte overtaking - eg var klubbstyret. Fond 10 mill.
Hjelp frå Bergen Kommune og Stortinget - men ikkje frå DNA-regjeringa eller LO.
52:00Vi hadde oppnådd sosialismens mål - det likte dei ikkje. Høytbråten var gamal AKP(m-l)ar
53:00Klubbmøte - alle måtte teikna seg for aksjer. Solheimsviken AS - det heldt i fem år.
54:00Gjorde opptak av eit par generalforsamlingar.
55:10Vi hadde eigedomen - franskmennene kapitalen. Trakk seg ut då ELF ikkje kom inn i Nordsjøen
Alt som var i Viken ble demontert og frakta til Indonesia. De finst ikkje der - har leita for å filma
57:20Arbeiderpartiet la ned skipsbygginga i Noreg. - ingen brydde seg. Paralell til i dag
58:45Politikarne såg ikkje kva som hende i Japan: Staten gjekk inn med oppdrag og finansieringsstøtte.
Reiarane reiste ned - det einaste dei måtte ha med var gudmora
01:00:00Ein tankbåt var betalt etter fyrste tur. Proteksjonisme: Berre små nasjonar bryr seg. Også i Europa
01:02:00Reiarane her må halda sin sti rein
01:02:50I dag snakkar dei om miljø - men berre Ola Nordmann driv med det - ingen andre bryr seg.
f.eks. straumledningar til Nordsjøen - meiningsløsust. Dei drikk ikkje olja som blir eksportert
01:04:30BMV Kulturhistoriske komite - begynte med 12 mann.
Bergen Diesel - blei seld til Rolls Royce -
01:06:05Komiteen møttes hos Løtvedt - filmmann, far hans hadde filma, også Sandbergbrødrene
01:07:20Søkte masse midler for å få laga filmen. Vi klarte å finansiera halvannan million.
01:08:30Av dei tolv som starta er sju borte...
Vi selde filmane og brukte pengane til samankomster i Viken kvar haust.
01:09:50Når du traff gamle kjente, drog kjerringane i den andre enden. Vi måtte lage tilstelning
Nå planlegging av 30-årsjubileum.
01:11:20I mange år møttest me kvar onsdag på Lagunen. Så blei det bygd om.
Nå reffest me av og til i Viken, i kantina på motorfabrikken.
01:12:30Slutt
Ċ
Bjørn Enes,
23. nov. 2019, 23:50
Comments