Ludvig Myrland

NB! To opptak + lenke til et tredje nederst på denne siden

Ludvig Myrland, Del 1/2

Ludvig Myrland - Bergen - Memoar
Bergen, 6.mars 2016. Intervjua av Bjørn Enes

Ludvig Myrland dro til sjøs i ung alder, og fikk sett svært mye av verden til Mindegutt å være. Han tok hyre som smører på "MS Nordpol", som brakte ham til Sør-Europa, de amerikanske kontinenter, og Australia. Han er også intervjua i prosjekt Sjøfart.

Les meir Trykk på pila til høgre

Han gjengir sine opplevelser med detaljrikdom og god fortellerstil. Båtlivet, møte med innfødte, hvordan det var å møte ander nordmenn og skandinaver i utlandet, og flere både morsomme og dramatiske episoder. Videre kommer vi innpå militærtjeneste, møtet med kona, huset på Paradis som de restaurerte sammen, og livet i transport- og byggebransjen.Opptak 27/9-2017 - Intervjuer Bjørn Enes/ logg Jonas S. Rudjord.


søkbar Logg med tidskoder

00:00 Født på Nordnes i 1937, døpt i Nykirken, oppvokst i Svaneviksveien på Minde

00:28 Mor hadde forretning i Sandviken, giftet seg i 1927, og de drev denne sammen til faren slo seg helseløs og ble invalid

01:10 I 1939 blir familien min kastet på gaten, med 5 barn.

01:40 Mor leier inn en mann til å drive butikken, hun tar seg av barna

02:03 Vi gikk løs i Bergen, på Nordnes. Verken mor eller far drakk, men politiet hjalp og vi fikk sove i fyllearresten

02:17 Politiet skaffer oss husrom på et hospits i Strandgaten, men forsorgen kastet oss ut derfra

02:40 I 1939 slo en journalist opp et stort oppslag i avisen om hvordan bergensere ble behandlet av kommunen

03:00 Da fikk vi leilighet i Svaneviksveien på Minde.

03:23 Han som drev butikken belånte den til langt over pipen og rømte til sjøs til langt ut på 50-tallet

03:38 Mor tok opp lån for å betale ned svindleriet

04:08 Det var tyske fangebrakker på markene like ved der vi bodde, russer- og serberfanger

04:44 De hadde også fanger i reperbanen, i Johan Hansens sønners reperbane. Tyskerne laget nærmest Fjøsangerveien.

05:00 Burmaveien (Bjørgeveien) ble kalt det fordi det var fanger som bygget hele veien

05:20 Flere familier uten menn, på grunn av tvangsutsending av tyskerne

06:24 Noen menner arbeidet i Fabrikkgaten, hvor de laget propeller til båter, andre jobbet på BMW

06:45 To blikkenslagere over fikk være hjemme, tyskerne hadde bruk for dem

07:52 Flere var til sjøs under hele krigen. En fetter havnet i Amerika, ble med de amerikanske styrkene i Italia.

08:40 En annen fetter av meg havnet i England under krigen og giftet seg der borte

09:18 Eg var en snottagutt under krigen

09:30 Vi så fra vinduene hjemme hos oss og ned i fangeleieren. En fange ble slått ihjel

09:55 Jeg var 8 år i 1945, i etterkrigstiden. Begynte på Fridalen skole i 2.klasse.

10:30 Mye spetakkel, store lekeplasser. Vi fant noe dynamitt.

11:02 Fikk tanker om å dra på sjøen da større ungdommer kom hjem med Wranglerdress, Chesterfield i lommen og kjøpte motorsykkel.

11:49 Stort sett alle dro på sjøen. En rømte til sjøs som 14-åring da han skulle dumpe et klassetrinn på framhaldskolen

13:00 Jeg var 15 når jeg absloutt ville til sjøs, selv om min mor hadde skaffet meg læreguttjobb Dan Tharaldsen, elektrisk forretning på Minde, og plass på yrkeskolen.

13:40 Fikk underskrift av min far og dro på hyrekontoret på manufakturhuset. Fikk jobb som messegutt på D/T Vally, nybygget i Newcastle, ferdigstilt i Middlesborough

14:34 Jeg fikk ordnet meg vaksiner og pass. Jeg var alene og kunne ikke et kvekk engelsk.

15:09 Mønstret på i Middlesborough, tok båt fra Torget til Newcastle med skipssekken på ryggen.

15:24 Sabla fin båt på avstand, men det var så drittent at det nesten ikke kan beskrives

15:49 Messen så ut som en kullgruve. Skaffetøyet hadde sikkert ikke vært vasket siden båten ble bygget

16:03 Eg satt i gang med å vaske, skott og dørk og alt. Fikk utlevert en pøs og kaustisk soda for å få vekk olje

16:35 Søndager eksisterte ikke for messegutt.

16:45 Båten "Vally" var Thorvald Halvorsen sin, ingen hemmelighet at T. Halvorsen var nazist under krigen og fikk ikke skikkelig norsk mannskap, mye pakk ombord

17:14 Jeg ble kalt for Blåveispiken, på grunn av alle knyttnevene. Ble oppbanket hele tiden på den båten

17:39 Etter noen dager i Middlesborough gikk båten i ballast sørover til Nord-Afrikakysten

18:11 Vi kommer til Biscayabukten, storm fra nordvest. "Vally" var en liten oljetanker, vi red stormen i en uke. Jeg var sjøsyk,

18:38 Jeg hadde en spypøs og en vaskepøs som lå på våte vaskefiller så de ikke skulle seile

19:13 Jeg skulle holde messen ren, gangen utenfor og dagligrommet, det var fotefar langt opp etter skotten

19:38 10-15 cm vann i pøsen ellers veltet den

19:52 Vi ankommer Oran, vi gikk frem og tilbake mellom Alexandria i Egypt og Casablanca i Marokko

20:16 Aner ikke hvor vi lastet og hvor vi losset, jeg lå som regel i messen og jobbet

20:27 De første par lusingene fikk jeg av han som tørnet meg ut om morgenen, han halte meg ut av køyen, kom når jeg var så sjøsyk i Biscaya. Han lempet meg inn i messen

21:01 Det var ingen ombord som tok guttungen i forsvar

21:15 Båsen viser meg Alexandria, en motormann gir meg et knyttneveslag under kjaken. Jeg stakk av. Blir jaget av tre innfødte med kniv hele veien til båten

23:08 Horer ombord viser frem sakene sine utenfor Oran. Jeg stakk inn i messen. De ble hevet i land når skipperen fant ut

23:52 Liknende episode i Sfax, en i mannskapet kunne fransk etter fremmedlegionen. Ble vist til en skråning full av kvinnfolk. Byssegutten og jeg stakk der i fra.

25:29 Mannskapet kom passelig dritings ombord, noen naken etter å ha betalt med klærne sine. Humøret gikk ut over meg

26:24 Ble sagt: "Et Guds under at du reiste til sjøs igjen etter en sånn tur". Ble med på to båter etterpå.

26:35 T. Halvorsen ble dømt for landssvik etter krigen. Rederiet fortsatte i hans navn. Derfor fikk de ikke skikkelige sjøfolk om bord.

27:10 Halvorsen var i Tyskland på Hitler sin 50 års dag i 1939. Det stod bilder av ham og det er diktet sang om Halvorsen. Ble visstnok fratatt mye etter krigen

27:40 Det var lett å få hyre på båt gjennom hyrekontoret. Ene mønstret jeg på i Palermo, ikke lett å få tak i messegutter. Foretrakk norsk mannskap.

28:45 To like gamle båter lå på Dokken for et par år siden. Den ene strøken, den andre en rustholk

29:50 Jeg lå på knær og albuer så og si hele tiden som messegutt, fullstendig skutt når jeg var ferdig.

30:04 Rett i dusjen, mannskapet tålte ikke svettelukt av oss som balte med maten.

30:25 Hvis du gikk før kontrakten på 18 mnd var gått ut i utenlandsk farvann, måtte du betale reisen for den som erstattet deg.

31:25 Jeg mønstret av i London og reiste hjem derifra.

31:42 Kom hjem og kjøpte meg motorsykkel. Hang med gjengen på Kvik baren. En bensinstasjon bak Losjen.

32:24 Tenkte at sånt pakk ombord kan ikke være vanlig. De to neste turene hadde fantastisk mannskap

33:16 "En gang sjømann, alltid sjømann"

33:55 Mønstret på Marvel i 1953, en kolafyrt steamer. Skikkelig gammel båt fra 1922.

34:27 To bakser, en kolbakse på styrbord, en på babord. Stakk nesen ned til fyrbøteren. Ikke rart de kalte det for helvete, varmen slo i mot meg

35:03 Fyrbøterne hadde fire timers skift, en om gangen. Lempet køl.

35:24 Jeg lå i samme lugar som båsen, helt akterut. To livbåter. En jolle. Altfor lite

35:58 Båten lå på Hegrenes, jeg hadde lyst å snu, den så så sleten ut. Jeg sa meg opp samme dag. Men måtte bli med en tur

36:29 Leningrad 1953 å laste korn og levere til Hegreneset og Vaksdal mølle

36:43 Først stopp i Malmø for å bunkre kol. Hadde fri et par timer, kjøpte meg en gjennomsiktig regnfrakk jeg var veldig kry ut av

37:20 Det stod "Moss" på knappholet

37:33 I Leningrad lå vi ved siden av en båt som het "Knoll". Hauggammal båt fra begynnelsen av 1920-tallet

37:49 Vi skal til Vinterpalasset, vi blir stoppet av politi/ sidfrakker med gæver på skulderen som sjekker pass

38:14 Eg blir jaget om bord: "Kartet stemte ikke terrenget". Hadde forandret meg så mye

39:04 Mekanisk verksted hvor kvinnfolk sveiset på svære konstruksjoner. Ikke et mannfolk å se

39:32 Stappa fullt med mannfolk på ølsjapp. Der ville vi inn

39:45 Sidfrakkene hadde gått etter oss og kjek inn etter oss i ølsjappen. KGB agentene fortalte oss om hvor vi skulle gå

40:30 Det hvite huset hadde dans og viste propagandafilmer. Midt i Stalin-tiden, han var akkurat død i 1953

41:05 Meg og kameraten var 17 år, bare gamle kjerringer i 50-årene som var på dans

41:31 Vi blir stoppet på vei ut, ble hentet av buss og kjørt tilbake til båten

41:50 Skipperen har fått værmeldingen, jeg sikrer meg

42:45 Tålig bra vær helt til Skagerak, vi kom oss helskinnet gjennom, kom i etterkant av stormen

43:09 Jeg mønstrer av på Vaksdal, tar toget til Minde stasjon

Ludvig Myrland, Del 2/2

Ludvig Myrland - Bergen - Memoar
Bergen, 27. september 2017 intervjua av Bjørn Enes

I del to av intervjuet med Ludvig Myrland, får vi et dypere innblikk i tiden han jobbet som sjåfør.

Les meir Trykk på pila til høgre

Videre forteller han om sin senkarriere som slektsforsker og forfatter, om skrivingens og sangens plass i livet hans. Dette leder til brevene han skrev da han var til sjøs, og intervjuet avsluttes med flere gode historier og observasjoner fra denne pregende livsepoken hans.

søkbar Logg med tidskoder

0:00:00 Ikkje til sjøs etter kona. Uroen satt.

0:00:25 Tre år, Sandviksveien, Nordnes. Huset strøk med, eksplosjon 20. april, 1944. Verbodig(?). Svaneviksveien. To rom, kjøkken, utedo. Januar/februar, funnet ved Minde. Søstre lette. Gutt hadde sandkasse, trillebår, trehjulsykkel. Han hadde ingenting.

0:01:50 Trikkekonduktør, funnet på trikken. Fulgte til døren. Funnet mange steder. Før han kunne snakke.

0:02:40 Mange oppgaver som sjåfør. Paul Cars, Breiviken. Kjøkken-, garderobeseksjoner, høyblokk på Paddemyren, Mannsverk nå. Fransk Ford. Hydreauliske bremser, virket med motor. Thames Trailer, gassen i midten. Beste bilen.

0:04:15 Fransk Ford, Askøyfergen til Kleppe. Murstein. Bakerst. Kunne ikke slukke motoren.

0:05:35 Ifa, ut på Feie. Nytt vannverk. Snutevogn, Mercedes, sand til renseanlegg. Humus i vannet. Begynnelsen 1960-tallet. Ferge, Rossneset, Radøy. Dekk fra gammel fjordbuss. Kjøre ombord på planker. Kunne tippe båten. Ikke som melkebil. 10 tonn. Slo mot kaien. Rettet seg opp igjen. Skrek, gaulte. Kjøre i land, babord side. Overlevde, pussig nok.

0:10:15 Kjørte etter militæret. Lastebil, sentralen på Nesttun. Klosteret først, 1937-modellen, første jobben. Bykjøring, nærområder. Møhlenpris, vaskeri, bakeri. Haukedalen, langtransport. Truckfører på havnen. Siste 25 år, Køff(?), med henger. Hardanger, Olvik. Øygarden. Kvinnherad. Stord. Fergen Lervik/Sunde.

0:12:25 Vinter, fint vær, fine veier. Midttun til Halvhjem, ferge til Sandvikvåg. Lastebiler med kjetting. "Klinkende holkeføre". Styrekjetting. La på alt. Is i bakken. Kjøre til Rosendal, Løfall. Ikke bar vei før Fusa. Traff to biler, kunne ikke røre bremsen. Bremse på girene. Aldri vært så sliten. Spennende turer.

0:14:35 Forfatter. Slektstevne, mor fra Gudvangen. Notere. Mer interressert jo mer han fant. Ble bok, "Ramsøyslekten i Aurland". 25/30 år siden. Slektstevne hvert 5. år. Slutten av 1980-tallet. Boka utsolgt.

0:16:20 Christoffer Tronson Rustung, 1500-tallet, dukket stadig opp. Nedstammet fra tre av hans døtre. Forsket i 9 år.

0:17:00 Bestefar, datter fra tidligere ekteskap. Måtte skrive Ramsøyboka på nytt. "Bind 2". Også utsolgt. Stor slekt kjøpte. Undredalen, amerikansk reisefølge, nedstammet. Amerikas største samling av slektsbøker. "Junaiten". 20 stykker igjen. Biblioteket.

0:18:20 Christoffer Tronson Rustung. Måtte koble av fra reformasjonen, skrev "Krig og fred i Svaneviken". Fort utsolgt. Telefon fra Kirkenes, Finnmark. Kunne like gjerne skjedd der. Episoder fra guttedagene til første båten. B145

0:19:50 Christoffer Tronson Rustung. Roman, historisk korrekt. Første opplag fort utsolgt. En fra Kvinnherad ville kjøpe 200 eks., donere til skoler. Forlag trykket 500. Bokhandel i Rosendal skulle få. Kjøperen var konkurs. Solgt på kulturdager, par hundre igjen. Fått igjen utgiftene. Mann bestilte nylig 10.

0:22:15 Skrev bok. Bestefar til kona, på tur med Gerhard Folgerø, 1925/1926. Gerhard bygde 42 fots knarr, Sandesjøen. Løftinger foran og bak. Fire mann kunne sove. Ellers åpen båt. Thomas Stavenes. En fra Molde. En fra Sandesjøen. Sukkerøysbryggen(?), Bergen. Selvfinansiert. "Leif Eriksons kjølvann". Shetland, Island, Grønland, Newfoundland. Overvintret i New York. Til Duluth, rehabilitert på museum. Eventyrlig reise. Folgerø skrev manuset 1942. Fikk eksemplar via antikvariat. Kar på østlandet skrev også om Folgerø, kom i forkjøpet, hadde ikke bilder. Gidder ikke gi ut. Mye arbeid. Artikkel i tidskrift, Fana historielag. "Krømpet inn". Stavenes født Ytre Arna, bodde på Nesttun. Sitter i styret.

0:27:25 Intervjuer oppsummerer.

0:28:15 Svaneviken enkel og grei. Flink med stikkord. Mor flink i norsk, regning. Beste fag på skolen. Klasseforstanderen ikke "Guds beste barn". 6 år på Fridal. Okkupert av tyskerne, begynte i 2. klasse, 1944. 7. klasse, framhaldsskole, ungdomskole, obligatorisk. Dragefjellet skole. Trikken til byen. "Gikk på Dragen." 15 år, stakk til sjøs.

0:30:25 Episode fra skolen. Var liten i folkeskolen. Høy kar i klassen, dårlig i norsk. Hjelpe med pugging, lekser. Annen fra gaten, enda mindre. Faren trodde de var smågutter. Moren forklarte leksehjelp.

0:31:50 Likte å skrive. Lagd bursdagskort. Dukker opp av seg selv. Lage vers. Første stil, "De første pengene jeg tjente". Krone for jobb i Gudvangen. 1,5 i karakter, nesten topp. Normalkarakter 2,5. Lærte hoderegning av mor.

0:33:55 Kjente jente før MS Nordpol tok av. Kino. Ikke tull. Hjemmebesøk, traff foreldre. Brevvekslet til sjøs. Hun var interressert. Grunn til at han snudde i Port Adelaide. Ringte på hos henne. Hadde funnet seg en bankmann. Skrev også hjem til mor.

0:36:50 Stillehavet, 28 dager. Canada til Australia. Så ikke land. Honoloulu. Lange dager, kvelder. Skrev. To bøker med bare sanger, etter hukommelsen. Blåveispiken. Elsket sang. Søndagsskole i 3 år, pga. sangen. 12/13 år. Fana mannskor, fikk plakett. Shantykor. Annenbass. Kirkesanger i C, altfor høyt. Countreysanger på norsk, visesanger.

0:38:55 Brev i hver havn. Jenta og mor. Lange dager, hvor og hvordan det var. For ung for ølsjappene i Amerika. Måtte gi beskjed til matros via dørvakten. Seattle. Strengt. Mye kino.

0:40:15 Bokserie på tre av "Gilmydden"(?), "Åpent hav". Spennende. Vant til røverromaner, kriminalromaner. Sjøgutt som rømte fra skolehjem. Minnet om nyere teaterstykke med Helge Jordal. Kjente seg igjen.

0:42:10 Dansk motormann, 24 år, rømte da han var 17. Skulle aldri tilbake til Danmark. Vet ikke hvor han ble av, eller utsatt for. Loffet fra New York til Seattle. Norsk båt. Nordpol i Rotterdam/Amsterdam.

0:43:35 Mange skjebner. Krigsseilere. Fortalte aldri om krigen. Tror Chiefen var krigsseiler. Væremåte. Så ham aldri i maskinen. Av og til på toppristen. To maskinister og en motormann tok skiftene. Stille person. Kanskje vært torpedert.

0:45:25 Kraftig kar. Palermo. Jungmann, messegutt. Sværingen var dritings. "Du tar ingen sjanser på meg", over gangveien, "Du er pikade tøff du, her med labben". Ombord igjen. Lært å dukke på første båten. Gjentok seg med sværingen. Kjempegrei ute sjøen.

0:47:10 Samme karen, svære bamsen. Midt på Stillehavet. Male over striper på skutesiden. Losleide, stelling. Sjølokket. Fullastet, tømmer, Canada. Båsen (Bossen?) begynt å trekke opp losleiden, par trinn. Bamsen trakk tilbake. Kokken kastet bøtte med slo. Haier. Tigerhai, to meter lange. Bamsen kom opp, steike forbanna. Ville ikke dette i haistimen. Båsen fikk gå fri. Fikk overhaling.