Denne
gangen vil jeg ta en tur tilbake til slutten av 60 tallet og mine
egne første år på bedriften. En verden helt forskjellig fra i dag
med rundt 1600 ansatte og med et arbeidsmarked hvor bedriften sendte
personalansatte land og strand rundt for å skaffe folk. Busslaster
med folk nordfra, dansker, skotter, og noe senere busslaster med
pakistanere fra Oslo. Alle kunne få jobb på dagen, også en del
mennesker som i dag ville blitt trygdet som upassende i arbeidslivet.
Bedriften
den gangen var en merkelig blanding av flinke folk som kjørte alle
anleggene, og en del ansatte som gjorde sine enkle oppgaver hver dag.
Mange personligheter, hver på sin måte.
Mange
kallenavn var i bruk som –Løva –Polakken - Mossingen –
Lommerusket-Trolløye - Lille Rosin - Jet- Hansen - Colombo - Liket (
sørgelig tynn) - Johannes Fløndra - Johannes Kommunisten - og
hedersnavn som Far ( superveteran i Cu- avd.)
Enkelte
kallenavn har holdt seg helt fram til i dag som – Se og hør –
Reidar Reven - Stilken – Bua – Ola Balltre.
Ei runde
rundt i bedriften den gangen var full av anlegg og steder med
kallenavn. De fleste navnene hadde logiske forklaringer som den gang
den nye, flotte, fliselagte inngangen til Ni- og Cu- elektrolysen var
ferdig. Den ble straks døpt for Perleporten.
Ved
smelteovn 3 lå Låven – Bårehuset - Sakrestiet og et litt
uforklarlig navn Caledonienverkstedet, som var hovedverkstedet på
Rostesida. Videre hadde vi Klagemuren – Oljebjerget – Flisedørken
– Tranbergsmauet – Suppekjøkkenet (hvor gamle Ralph Persen
blandet slurry til Persensuppe, ) - Hugodørken – Sputnikken.
På
våtsia hadde vi Krematoriet (hvor det meste av søppel ble brent til
stor sjenanse for naboene i Hannevika) – Flytårnet – Hemmelige
rom – Piss ikke her - Jethangaren – (hvor Jet-Hansen jobbet i et
fantastisk tempo hele dagen, - derfor navnet.) – Kjerka –
Josefbua - Krystallen – Presseloftet – Låvebroa - og gikk du
ned mot saksehuset følgte du Sibirsletta. Alle som har gått der en
kald vinterdag skjønner hvorfor.
De fleste
av navnene har jeg funnet forklaring på bortsett fra verkstedet som
lå bak Cu- lutinga – Caledonienverkstedet - inntil jeg kom over
Kristiansand Historielags Årsskrift for 1997 hvor Edvard A. Brøvig
har en artikkel som følger nedenfor.
Nikkelmatta
fra båten ble lagret og påsatt like ved Caledonienverkstedet og
derav navnet,
|