Maya Nielsen
Maya er reiselivsleder i Visit Fredrikstad og Hvaler. Er et relativt urbant menneske, men vokste opp på Torsnes i nærhet til natur, og bestefar hadde kjøkkenhage, potetkjeller og tok med unger ut på fiske. Hun mener at tiden hvor vi brukte naturen for å skaffe mat er over, nå bruker man naturen til rekreasjon og eventuelt høster for å legge ut på Instagram. I dag kan vi kjøpe alt -selv naturen har blitt et produkt vi kjøper. Maya mener det kan virke bakvendt å fokusere på reiseliv og ferie i en verden med endringer vi ser i dag, men samtidig er det viktigere enn noen gang før. Maya fokuserer mye på at reiseliv har et stort ansvar, spesielt når det kommer til kommunikasjon og formidling, da de kan nå mange flere mennesker gjennom sine kanaler enn for eksempel miljø- og natur organisasjonene. Turisme kan ikke lenger være å dele ut glansa brosjyrer. Hun tenker vi må fra marketing til management. Men reiselivet får mye kritikk som noe som er overflødig i klimakrisen, mens andre deler av næringsliv som fiskeri og handel blir det stilt mindre krav til.
Maya har ingen konkret opplevelse av endringer i arter rundt fjorden, men finner lite liv i Glomma og mener at Oslofjorden som turistprodukt har blitt mer “møkkete”. Norge som merkevare er ren natur, så man kan ikke selge Norge som turistprodukt hvis ikke naturen er ren og frisk. Hun føler at jobben med reiselivet nå gir mer mening og verdi. Men fremtiden føles stressende. Hun savner at de som har makt ikke tar større ansvar.
LOGG:
00.00.44 Vokste opp på Torsnes, barndom og bestefar
00.01.20 Kjøkkenhage og potetkjeller
00.02.00 Bruk av natur
00.02.50 Nå kan vi kjøpe alt i butikken
00.03.06 Hvitting, ål og makrell
00.04.00 Livet med naturen ga mer mening før, nå har naturen blitt et produkt
00.05.10 Konsumering og kjønsrollene har endret seg
00.06.10 Kun de som bruker naturen aktivt opplever de store endringene
00.07.01 Fredning av torsk
00.07.20 Bevaring av "pyntefjorder", men ikke Oslofjorden
00.08.38 Verdensarvfjordene, vestlandsfjorder, Unesco
00.09.52 Klima- og naturendringer + reiselivet
00.10.50 Tørke, flom og brann bevistgjør folk og tvinger endringer i markedet
00.11.57 Endringer i reiselivet og Visit
00.14.00 Folk tør ikke lenger å si at klimkrisen er overdrevet
00.14.38 Turisme får mye kritkk, verner om andre bransjer
00.16.34 Endringer i folks holdninger rundt klima kom under pandemien
00.17.45 Ser ikke direkte endringer i arter i sitt eget liv
00.18.10 Ytre Oslofjord som produkt mer "møkkete"
00.18.40 Ingen liv i elva
00.19.35 Avrenning fra land
00.21.52 Turistnæringa selv har tatt valg og avgjørelser for å være bærekraftig, grønnvasking
00.23.38 Merkevare Norge = ren natur
00.24.28 Visit og destinasjonsselskaper
00.26.00 Grønt reiseliv som kommersielt produkt
00.27.20 Fyrtånssertifisert
00.29.17 Å koble miljøet opp mot reiselivet gir mer mening
00.30.36 Fremtiden, vanskelig å finne håp i det, verdenssmerte
00.31.55 Føler stress over at makta ikke tar mer ansvar, venter på gode nyheter, men kommer bare dårlige
00.33.49 Skremmende med klimaendringene
00.34.54 Kastet søppel i naturen før, utenkelig nå
00.36.41 Får kunnskap fra å jobbe med miljøorganisasjonene
00.38.10 Hvalrossen Freya
00.40.45 Reiselivet må ta ansvar for formidling, når mange gjennom sine kanaler