Finn Holmer Hoven

Finn Holmer Hoven kom til Kristiansand som dosent i offentlig administrasjon på Agder Distriktshøgkole i 1971. I 1990 ble han ansatt som politisk journalist i Fædrelandsvennen, i -93 ble han politisk redaktør og fra 1995 var han sjefsredaktør, en posisjon han hadde fram til 2007.

I dette intervjuet fra 30. mars 2017 forteller han i hovedsak om sine år i Fædrelandsvennen. Han forteller utførlig om "Byklesaken", der han i en serie artikler problematiserte dobbeltroller hos sentrale politikere og næringslivsfolk i den vesle, men velstående kraftkommunen.

Han forteller at Fædrelandsvennen i liten grad hadde drevet kritisk journalistikk før han brakte dette med seg inn i redaksjonen. Han karakteriserer Kristiansand før 1990 som en lukket by, dominert av overklasse og konservative kristne. Det ble svært høye bølger da avisen utfordret dette i hans tid.

Han engasjerte seg ikke spesielt i forbindelse med den nye Energiloven i 1990, heller ikke i spørsmålet om Kristiansand Energiverk skulle omdannes til AS og senere fusjoneres med VAE og AAK. Først da spørsmålet om salg av Agder Energi kom opp, engasjerte han seg som sjefsredaktør.

Hans og avisens linje var da at eierskapet måtte beholdes i Norge. Han gikk inn for at kommunene skulle eie, og at Agder Energi burde slås sammen med Lyse Energi, som både hadde en lignende eierstruktur og en tilsvarende strategi om å være en lokal utviklingsaktør. Han forteller at det var AP-politikeren Bjarne Ugland i Kristiansand som torpederte denne planen, ved å trekke inn Statkraft midt under forhandlingene med Lyse.

Avisen engasjerte seg mot nedsalg, og støttet Arendal og distriktskommunenes kamp mot Kristiansand. Han betegner både daværende Lyngdalsordfører Hans Fredrik Grøvan og Arendalsordfører Alf Eivind Ljøstad som politikere med format, sammen med Setesdalsportørene. Deres kamp ble kronet med seier.

Finn Holmer Hoven er ikke enig med dem som mener at debatten etter artikkelen "Surt liv på det blide Sørland" hadde noen betydning for den senere utviklinga. Agderrådet var en raritet uten noen innflytelse på utviklingen. "Felles mål på Agder" var bare en av mange utredninger som kom i stedet for handling, og debatten om de tre K'ene (kompetanse, kommunikasjon og kultur) førte ikke til noe.

Kampen for ny E18 må tilskrives enkeltpersoner som Knut Dannevig, og selv om demonstrasjonstoget for ny E18 i Oslo i 2000 var historisk i den forstand at skipsredere gikk i demonstrasjonstog, så kan det vanskelig sees som ledd i en politisk prosess.

Landsdelen og Kristiansand er kolossalt forandret. Av drivere i den prosessen peker han på etableringen av ADH pluss Fædrelandsvennen innflytelse etter 1990.

Opptaket ble gjort 30. mars 2017. Intervjuere var Olav Wicken og Bjørn Enes. Dokumentasjonsarbeidet er gjort av Bjørn Enes.

Logg-FinnHolmerHoven.pdf

Finn Holmer Hover, 30. mars 2017: