Per Magnar Holthe

Tankbåt i Jahre

Per Magnar Holte - Innlandet - Memoar
Hvalfangst: Intervjua av Bjørn Enes, 20. september 2019 på Utvandrermuseet i Otterstad ved Hamar
Som 15-åring signerer faren papirer slik at han kan mønstre på tankbåt i Jahre.

Les Mer

Per Magnar Holthe er født på Dalsjordet, i ei hytte ved Mjøskanten, han flytter til Gjøvik i 1947. Som 15-åring signerer faren papirer slik at han kan mønstre på tankbåt i Jahre. Ferden er langt fra knirkefri. Tankbåten kolliderer med en annen båt i Biscayabukta og på et verksted på Sicilia mister tre av verkstedsarbeidere livet under reparasjonen. De kommer seg etter hvert avgårde og midt i Rødehavet brenner styremaskinen opp og de blir liggende med nødror. I tillegg mister en mann livet under en eksplosjon om bord mens de venter på konvoi gjennom Suez-kanalen.

15 år gammel blir Per Magnar overrumplet og knivstukket av pirater. Han forstår ikke den dag i dag hvorfor de valgte å spare ham. Over- og andrestyrmann lappet ham sammen igjen.

Etter 13 måneder på tankbåt kommer han hjem, kjøper seg glassfiberbåt og arbeider som snekker sammen med faren. Han tjener kr. 9,65.- per time. Høsten 1960 er han blitt 16 år og trekkes igjen mot havet. Per Magnar mønstrer på som lettmatros på forsyningsskipet «Kosmos V». Skipet er bygget for 370 mann og seiler i sørisen. Om bord er det et mannskap på 65. Som lettmatros står han til rors både dag og natt. Skipet forsyner «Kosmos III» og «Kosmos IV» med brenselolje og mat og tar hvalolje med nordover. Livet på «Kosmos V» er heller ikke uten dramatikk. Etter et heteslag våkner Per Magnar opp snauklippet. En annen gang er han bevisstløs i tre dager etter et fall om bord hvor han brakk arm og ribben. En mann om bord havnet i klem mellom hvalfendere og «Kosmos IV». Han husker fremdeles skriket. På hjemturen har de med seg 8 lik på fryseren, 100 hvalfangere og en hvalbåt. Reisen går via Durban, Las Palmas og Rotterdam.

Etter å ha vært på hvalfangertreff på Skogbruksmuseet (Norsk skogmuseum) i Elverum i 1998-1999 bestemmer han seg for å melde seg inn i foreningen Øyas Venner og reiser rundt og forteller om utstillingen, den første oljealderen og hvor mye hvalfangsten hadde å si for økonomien. I forbindelse med «Sommeråpent» var 40 stykker fra foreningen med «Skibladner» fra Hamar til Gjøvik. Per Magnar og Kjell Tokstad blir intervjuet. Det er mange som er interessert i hvalfangst på Innlandet.

«Kosmos V» er aldri i land i Grytviken, skipet bunkrer stort sett hvalbåter og følger «Kosmos III» og «Kosmos IV» ut isen. Under bunkring blir hvaler brukt som fendere og slanger pumper opp hvalene. En gang var en pumpemann fra Island svært uheldig. En slange røk og han druknet i olje i pumpehuset. Islendingen spilte på skjeer, spiste barberblader og ølglass. Når han ville spise en lysekrone, ble han stoppet. Det var mye rare folk om bord. Noen av dem fikk gjerne valget mellom sjøen eller forbedringsanstalt, og da falt valget på sjøen.

Etter hvalfangsten mønstrer Per Magnar på stykkgodsbåten «Holtheim» i Genova. Den henter tanks til Cuba i Leningrad 1961, og i hele 1962 seiler den frem og tilbake mellom Kina og Cuba, noe som absolutt ikke er populært blant amerikanerne. På Cuba så de jenter og gutter ned i 13-14 årsalderen bære Colt og maskinpistol. Utenfor festningen kunne de høre skudd i forbindelse med henrettelser av motstandere av Castro. Per Magnar var 19 måneder om bord på «Holtheim».

Etter en tid hjemme, valgte Per Magnar og dama å mønstre på stykkgodsbåten «Stavern» i Montreal. Hun var salongpike og han var lettmatros. De seilte på en 6 måneders jordomseiling. Ned gjennom Panama, opp til Vancouver og over til Korea. I Vancouver leide de bil og kjørte rundt i Stanley Park hvor indianere hadde totempæler. Bestemoren til Per Magnar ligger etter hvert for døden og de velger å mønstre av i Montreal og dra hjem. De kommer hjem lille julaften og Per Magnar sitter hos bestemoren når hun dør.

Etter livet på sjøen, har Per Magnar hatt ulike yrker. Lengst var han i vakta på Raufoss-fabrikken, hvor han arbeidet i 25 år. Etter å ha blitt ufør etter en prolaps engasjerer han seg i Røde Kors og i Frelsesarmeen. Han starter også flere hundeklubber. Og ikke minst, Per Magnar har et stort hjerte og engasjement for foreningen Øyas Venner, som har en avdeling på Innlandet.

Intervjulogg (trykk for å lese)

00:00: Jeg er født på Dalsjordet, i ei hytte nede ved Mjøskanten, bygget hus og flyttet til Gjøvik i 1947
01:00: Historien om Mjøsørretene og Holtheguttane
01:33: Jeg rømmer hjemmefra
02:19: Hytte i Dompidalen. Jeg slutter på skolen, flytter på hybel på Gjøvik og blir med å bygge Vindingstad skole
02:40: Er med på å bygge første byggetrinn på rutebilsentralen på Gjøvik før jeg jobber sammen far på brua inn til rutebilsentralen
03:04: Som 15 åring ber jeg far signere papirer. Og mønstrer på tankbåt i Jahre to dager senere og reiser videre til Antwerpen
03:36: Vi kolliderer med en annen båt i Biscayabukta
04:23: Vi kommer oss på verksted på Palermo på Sicilia, tre verkstedsarbeidere mistet livet
04:40: Vi gikk gjennom Suezkanalen. Midt i Rødehavet brant styremaskinen opp og vi ligger til nødror
04:57: Eksplosjon om bord mens vi venter på kolonnekjøring gjennom Suezkanalen, en mann mister livet
05:06: Jeg blir som 15-åring knivstukket av pirater om bord, blir lappet sammen av overstyrmann og andrestyrmann
06:22: Etter 13 måneder kommer jeg hjem til påske 1960 og begynte som snekker som 16-åring sammen med far. Timelønn kr. 9,65.-
07:15: På høsten 1960 mønstret jeg på forsyningsskip "Kosmos 5". Ombygd fra kokeri, aldri gått i isen som det
08:15: "Kosmos 5" var forsyningsskipet til "Kosmos 3" og "Kosmos 4", hadde med brenselolje og mat ned, og hvalolje opp igjen
08:28: Japanerne lytter til vår fi og tar fra oss tre hvaler
09:00: Jeg er lettmatros, stod til rors både dag og natt. Vi bunkrer hvalbåter om natten
09:46: Vi har 8 lik på fryseren på vei hjemover
10:23: Når vi var ferdig i isen, hadde vi med oss 100 hvalfangere og en hvalbåt til Sandefjord. Dro innom Durban, Las Palmas og Rotterdam
11:20: Hvalfangertreff på Skogsbruksmuseet i Elverum i 1998-1999 fredag og hvalfangerfest på Sentrum Hotell lørdag
11:40: Jeg melder meg inn i foreningen Øyas Venner og reiser rundt og misjonerer med utstillingen vår
12:38: Intervjuer: "Hvorfor er historien om hvalfisket så viktig å bevare?".Første oljealder. Stort for økonomien.
13:21: "Kosmos 5", bygget for 370 mann, vi var 65 ombord.14:08Jeg får heteslag, våkner opp nyklippet.
14:35: Jeg er bevisstløs i tre dager etter et fall ombord, brakk arm og ribben
14:55: En mann ombord havnet i klem mellom hvalfendere og "Kosmos 4"
15:37:Hyttetur på Vøra
16:34: Jeg mønstrer av første gang og kjøper meg glassfiberbåt på Auto Supply17:20Akterutseilt på brennevinsjakt1
9:17: Vi frøs inne nedi isen og 4eren kom og stanget is slik at vi kom oss løs
19:22: Kapteinen har hvit skjorte og slips på
20:11: Varedekk på flensedekket med planke
r20:54: Ikke rart det er mye plast i havet, vi dumpet masse. Ikke lov å dumpe i sjøene ved Canada.
21:41: Vi var 65 om bord, ingen hvalfangere, kun sjøfolk
22:00: Skipperen Einar Haugland på "Skibladner" knytter neven til meg når jeg har speedbåt
22:24: 40 stykker fra Foreningen var med "Skibladner" fra Hamar til Gjøvik i forbindelse med Sommeråpent
23:13:Kjell Tokstad, leder i hovedforeningen på Øyas Venner, og jeg, ble intervjuet
23:34: Mange interesserte i hvalfangsten på Innlandet
23:50: Sjømannslegen på Gjøvik så mellom fingrene på glassøye og mannen var på hvalfangst 3 sesonger
24:37: Var aldri i land i Grytviken, vi fulgte "Kosmos 3" og "4" uti isen
25:12: Bunkret stort sett hvalbåter, men av og til 3eren og 4eren også
25:33: Intervjuer: "Hvordan foregikk bunkringen?". Hvaler som fendere, slanger som pumpet.
25:43: Pumpemannen fra Island var uheldig, slange som røk, druknet i olje i pumpehuset.
25:53: Islendingen var en morsom kar. Spilte på skjeer. Spiste barberblader. I Durban spiste han ølglass
26:34: Mye rare folk, noen fikk valget enten å reise på sjøen eller på forberdringsanstalt
27:05: Jeg får i oppgave av båsen å skifte ferskvann på propellen
27:35: Byssa får beskjed om å gå i maskinen og mate kjølesvinet
28:01: Førstereisa mi ble dramatisk. Katta har ni liv, jeg har tre ganger så mange
28:38: Etter hvalfangsten mønstret jeg på "Holtheim", en stykkgodsbåt, i Genova. Vi hentet tanks til Cuba i Leningrad i 1961
28:50: Ikke populært, vi var på svartelisten. I hele 1962 dro vi frem og tilbake fra Kina til Cuba
29:04: Rederiet het B. Holter Sørensen, jeg var 19 måneder på "Holtheim"
29:27: Vi blir nesten bombet ved Havanna natt til 1. januar 1963

29:49: Sildemjøl og ulmebrann

30:52: Ringte kjæresten fra Sjømannskirken i Antwerpen, fikk hjemlengsel og mønstret av i Hamburg.

31:26: Israelske egg til frokost, middag og kvelds. Malte kartogene svarte for å skjule for araberne i Suezkanalen

32:20: Vi ankrer opp utenfor Dakar for forsyninger. Guttungen kommer full tilbake, men et knippe med løk

33:10: Kalde Leningrad 1961 kom overraskende på oss

34:30: Vi hadde lastebiler i lasterommet og tanks som dekkslast

34:50: Ikke populært blant amerikanerne, dette var like etter revolusjonen og rett før Cuba-krisen. Vi var midt i skuddlinja

35:19: Jeg likte meg på Cuba, håndhilste på Castro tre ganger. Ropte "Viva el Castro" når vi var blakke og fikk kvinnfolk og drinker

35:53: Vi lå utenfor festningen på Havanna og losset fosfor, skudd fra festningen var visstnok henrettelse av motstandere av Castro

36:23: Jenter og gutter ned i 13-14 års alderen bar Colt og maskinpistol

36:29: Revolverslag i bakhodet og bløtkakekasting

37:10: Olga redder dagen

37:54: Badebeachen i Tarifa

38:39: Veldig lyst å dra tilbake til Cuba

39:18: Etter 19 måneder på "Holtheim" var jeg med på å bygge kaianlegga på Gjøvik og Mengshol (1963) før jeg jobbet for Selmer

39:40: Dama mi og jeg reiste ut igjen, mønstret på stykkgodsbåten "Stavern" i Montreal. Hun var salgongpike, jeg var lettmatros

40:11: Jordomseiling; 6 måneders turer fra Montreal, ned gjennom Panama, opp til Vancouver og over til Korea

40:38: Båsen hadde internasjonalt førerkort og vi leide bil i Vancouver og ragget rundt i Stanley Park hvor indianere hadde totempæler

41:04: Ugreit i Korea når vi blir bedt opp til dans på lekter like ved båten

41:46: Mye korrupt i sjølivet. Inspektører fra Norske Veritas ruslet stille og rolig ut av båten etter besøk hos kapteinen

42:25: Jeg selger kikkerten min fra Aden til inspektørene for dobbel pris

43:08: Seilte gjennom slusene ved Montreal, gikk på en sandbank utenfor Toronto og lå i Chicago når Kennedy ble skutt

43:32: Kjøpte meg hvit skinnjakke i Green Bay. Kappdrikking og slosskamp i Chigago

44:35: Bjarne forklarer hvorfor han drikker

45:38: Bestemor lå for døden med lungekreft og jeg mønstrer av i Montreal. Der ligger en norsk båt og brenner

46:18: Messegutten fra Totenvika mangler, blir funnet sovende. "Sleep well!"

47:08: Liten verden, møtte søskenbarnet mitt på fortauet i Montreal, møtte bestekameraten min i Durban

48:08: Svein kjøpte gamlebilen til ordfører Odegård på Gjøvik, Mercedes 600, reg.nr. E3, tidligere kongebil. Det blir månelyst når ordføreren tar tilbake skiltet sitt

49:12: Reiser hjem med "Para" til Mowinckel, til Liverpool. Hester i lasterommet. Orkan på veien, brukte 11 istedenfor 8 dager

49:38: Kom hjem lille julaften og satt hos bestemor når hun døde, jeg har mye å takke henne for

50:02: Familien min er egentlig fra Råstad i Sandefjord, bestemor flyttet alene inn i et grisehus på Toten med 6 unger og en i magen

50:30: Far gikk på skole på Kapp, bestemor jobbet på Øvre Gjøvik Gård og fikk seg tomt på Tongjordet hvor mor og far bygget, med klausul om at hun kunne bo så lenge hun levde

51:11: Jeg foretrakk å være på hytta på Gaupen. Onkel hentet meg på motorsykkel på fiskehytta på Dalsjordet og kjørte meg til skolen

51:30: Jeg hadde 150cc CZ, kjørte fullastet til kirken. Presten lånte sykkelen og kjørte rundt kirken så grusen sprutet

52:30: Etter livet på sjøen jobbet jeg hos Hunton, var lastebilsjåfør hos Borden Kjemi, søppelbilsjåfør, drev Securitas i 7 år

52:51: Jeg får jobb i vakta på Raufoss-fabrikken i 1980, flyttet dit, ble oppsagt like etter, men beholdt likevel jobben i 25 år

54:57: Svigermor får slag, jeg bærer henne til sengs, får prolaps og blir ufør

55:32: Alltid engasjert meg i mye på fritiden. Startet Røde Kors på Raufoss, hjelpekorps, besøkstjeneste og ungdommens Røde Kors

56:27: Starter handikapplag og blir leder der, høytidelig klipping av snor hos Frelsesarmèen

57:28: Vært i Frelsesarmèen siden 1997. Drevet korpset i 10 år

57:42: Startet Gjøvik Brukshundklubb og Toten og omegn hundeklubb

58:28: Øyas Venner, hovedforeningen er i Sandefjord, vi har avdeling Innlandet. Ønsker å få til fast utstilling

59:53: Utstillingen til Svend Foyn (norsk skipsreder og grunnlegger av den moderne hvalfangst) ligger i nord

01:00:21: Hadde utstilling på Rema 1000 på Dokka

01:00:42: Begravelse i Østsinni ved Dokka. Han ble begravet med Øya-genser og caps fra Syd-Georgia