Ellen Horn

Ellen Horn er skuespiller, med erfaringer både som teatersjef og politiker. (Les mer i Biografisk Leksikon). Da hun nettopp var ferdig med sin periode som kulturminister i 2001, ble hun spurt om å bli første styreleder i Cultiva. Hun sa ja, og hadde vervet fram til september 2005.

Vi har gjort to intervjuer med henne, 30. mai 2017 og 7. februar 2018, begge er publisert nedenfor.

I det første forteller hun om erfaringer hun gjorde seg som leder av Nasjonalteateret (88-90 og 92-2000). Hun formulerer en viktig lærdom slik: «God økonomistyring er en forutsetning for kunstnerisk frihet».

I mars 2000 ble hun Kulturminister i Jens Stoltenbergs første regjering. «Kulturdepartementet har neppe hatt en så rar leder før», påstår hun. Forholdet mellom kultur og næringsliv var et mye diskutert tema på den tida, og sammen med næringsminister Grete Knudsen la hun fram meldinga «Tango for to – samspill mellom kulturliv og næringsliv» i august 2001.

Hun husker ingen stor motstand fra andre partier mot synspunktene i meldinga. For henne var det viktig å finne en vei ut av den «klage- og sytementaliteten» som hun mente preget store deler av kulturlivet.

Motforestillingen mot å ta imot styreledervervet i Cultiva var først og fremst at hun ikke hadde bånd til byen. Hun var ikke spesielt opptatt av de prosessene som lå forut for danninga av Cultiva (omdanninga av energiverkene), men syntes det var spennende at noen ville satse så mye på kultur som «samfunnsbyggende element». Etter hvert ble det klart at det var en mismatch mellom forventinger og realitet. Avkastningen av pengene gav mindre handlingsrom enn forventa, og det var ingen felles visjon om hva Cultiva skulle gjøre. Bortsett fra Kilden, ble Cultiva en «søknadskasse for forprosjekter».

I del 2 , som er tatt opp sju måneder seinere, blir hun bedt om å fortelle mer om de kulturpolitiske strømingene som gjorde seg gjeldende før og rundt den tida da Cultiva ble dannet. Hun forteller om kontakten med National Theatre i Storbritania på tidlig 90-tall, der de definerte teater som næring. Av nye inntekter der, nevner hun lotteriintekter. Hun minner om at ingen land hun kjenner har så god offentlig finansiering av kunst og kultur som Norge.

Hun nevner Tore Tønne og Torbjørn Jagland spesielt som to politikere som la stor vekt på kulturens betydning for samfunnsutviklinga. For oss hadde kulturen betydning for flere verdier enn økonomien. Hun nevner demokrati, ytringsfrihet, sivilisasjon, kreativitet og integrering/mangfold.

I den nåværende regjeringas kulturpolitikk er det for ensidig fokus på at kultur skal være lønnsomt. Visjonene fra «Tango for to» er kommet i bakgrunnen. Hun tror framtida vil styrke «suget etter kultur» og mening, mer enn lønnsomhet.

I dag ser hun den formålsparagrafen som Cultiva fikk som både uoppnåelig og et umulig kompromiss. «Min drøm var at det skulle bli bedre forhold og arbeidsplasser for kunstnerne» sier hun. Fra nåværende posisjon ser hun at Kilden fungerer godt. Selv om hun er skeptisk til ting hun har hørt om giverens krav til det nye kunstsiloprosjektet tror hun det kan bli bra for Kristiansand på sikt. Mye endrer seg nå, avslutter hun. Teknologien som vi var så redde for, ser også ut til å åpne nye muligheter.

Intervjuere begge ganger var Olav Wicken og Bjørn Enes.


Opptaket ble gjort i Oslo 30. mai 2017. Intervjuere var Olav Wicken og Bjørn Enes

Logg-EllenHorn-Del1.pdf

Ellen Horn - Del 1 30. mai 2017:

Logg-EllenHorn-Del2.pdf

Eller Horn - Del 2, 7. februar 2018: