Hovudprosjekt i utvandraråret:
Eugeniusz Pudelewicz forteller i dette intervjuet om sin oppvekst i Sopot, Polen, under og etter andre verdenskrig, og om hvordan han utdannet seg som musiker med klarinett som hovedinstrument. Han kom til Norge på spilleoppdrag i 1966 og ble boende etter å ha møtt sin norske kone. Eugeniusz har bodd i Heggedal siden 1979, jobbet som musikklærer i over 30 år, og har en sterk tilknytning både til det polske og norske. Han deler varme refleksjoner om familie, kultur, musikkglede og livet i Heggedal.
00:00:00 – Introduksjon og oppvekst i Sopot, Polen
00:01:42 – Sopot som ferieby, født i 1940
00:03:08 – Barndom under krigen og tysk språk
00:05:00 – Skolegang og musikkutdanning
00:06:21 – Polsk musikktradisjon og instrumentvalg
00:10:20 – Første musikalske inspirasjon – Mozart og Chopin
00:11:07 – Jazzinteresse og forbud under kommunismen
00:12:41 – Ferdig utdannet i 1959
00:13:12 – Starten på musikerkarriere
00:14:35 – Første møte med Norge – Trondheim, 1963
00:16:44 – Tilbake i 1966 – skulle være i tre måneder
00:18:40 – Møter kona i Ålesund, gift i 1968
00:20:28 – Flytter til Oslo, så til Borgen og Heggedal
00:22:51 – To døtre og fem barnebarn – mange med helserelaterte yrker
00:25:46 – Orkester med nordmenn og polakker, cruisebåtspill
00:26:09 – Får jobb ved musikkskolen i Asker, lærer i 32 år
00:28:35 – Pedagogisk filosofi og kjente elever som Felix Peikli
00:29:51 – Spillejobber i hele Norge, favorittsteder
00:30:41 – Skiopplevelser i Norge og Polen
00:31:37 – Kulturforskjeller mellom Polen og Norge
00:33:35 – Norske favorittsanger – bl.a. "Ut mot havet"
00:35:20 – Hvorfor han flyttet til Heggedal
00:37:53 – Norskopplæring og språkmestring
00:39:40 – Dialekter i Norge og Polen
00:41:36 – Regionale forskjeller i Polen
00:42:36 – Besøk i Polen, søster i Sopot
00:43:36 – Polen før og etter kommunismens fall
00:45:23 – Ønsker ikke å flytte tilbake – familien er i Norge
00:46:07 – Reiseanbefalinger i Polen utenfor storbyene
00:47:59 – Hjemme er Heggedal – tilhørighet og transport
00:53:46 – Har bodd i Heggedal siden 1979
00:54:50 – Endringer i Heggedal – utbygging og sentrumsutfordringer
00:56:22 – Refleksjon over lokal identitet i Heggedal
00:57:04 – Hvordan han beskriver Heggedal for andre
00:58:28 – Gode venner og sosial tilhørighet
00:59:01 – Avslutter med musikk av Edvard Grieg
Eugeniusz Pudelewicz er født i 1940 i Sopot, Polen – en liten by ved Østersjøen kjent som ferieperle. Han vokste opp under tysk okkupasjon og snakket tysk de første årene, men familien beholdt sin polske identitet. Etter grunnskole og musikklinjen ved gymnaset, tok han høyere utdanning ved Musikkhøgskolen i Polen, med klarinett som hovedinstrument, samt piano, saksofon og trekkspill.
Etter studiene i 1959 ble han raskt profesjonell musiker, og var aktiv både i klassiske og jazzinspirerte sammenhenger. Jazz var forbudt under det kommunistiske styret, men ble spilt i skjul og lyttet til via radio. På 1960-tallet spilte han i jazzgruppen Flamingo, som blant annet opptrådte i det populære polske radioprogrammet Musikk ved mikrofon.
I 1963 møtte han norske studenter i Gdańsk som inviterte ham til Trondheim, hvor han fikk sitt første møte med Norge. I 1966 kom han tilbake for et kort oppdrag, men møtte da sin fremtidige kone på et hotell i Ålesund. De giftet seg i 1968, og han slo seg etter hvert ned i Oslo og senere Asker. Han har bodd i Heggedal siden 1979.
I tillegg til å reise landet rundt som utøvende musiker – blant annet på cruisebåter som Sagafjord og Vistafjord – begynte han etter oppfordring fra sin kone og musikkskolens rektor i Asker å undervise ved musikkskolen. Der jobbet han i over 30 år, og ble kjent som en engasjert og dedikert lærer, blant annet for jazzklarinettisten Felix Peikli.
Eugeniusz og hans kone fikk to døtre, og han er i dag stolt bestefar til fem barnebarn, hvorav flere er musikkinteresserte, mens andre jobber innen helse, politi og logistikk. Han forteller varmt om norsk dugnadsånd og hvordan han føler seg godt integrert i Heggedal. Selv om han ofte besøker sin søster i Polen og har sterk tilknytning til hjemlandet, beskriver han Heggedal som sitt hjem.
Mot slutten reflekterer han over endringene i både Polen og Heggedal, og fremhever spesielt det gode lokalsamfunnet han har blitt en del av. Han avslutter intervjuet med å spille Edvard Grieg – et symbol på hans kulturelle brobyggerrolle mellom Polen og Norge.